Eksperter advarer mod kærlighedspolitik

Kristina og Lasse er blandt de mange FOA medlemmer der har fundet hinanden via jobbet. Mikkel Østergaard

Skrappe regler fører kun til, at flere forhold foregår i det skjulte, mener eksperter.

04. maj 2016

Flere private og offentlige arbejdspladser har i løbet af de seneste ti år indført en politik med retningslinjer for medarbejdernes kærlighedsliv på jobbet. En sådan politik kan medføre, at man kan blive forflyttet til en anden afdeling eller blive fyret, hvis man bliver kæreste med en kollega.

Erhvervspsykolog Stine Ørgård kalder den type retningslinjer for ’den nemme løsning’, hvor man undgår at forholde sig til den konkrete situation:

”Det er ikke den bedste løsning, fordi det automatisk medfører, at nogle medarbejdere vil forsøge at skjule et forhold, og så opstår der løgne. Det har ikke en positiv indflydelse på arbejdspladsen. Derudover risikerer du at miste dygtige medarbejdere, fordi de indgår i et parforhold på arbejdspladsen og derfor må skifte job,” siger hun.

God kultur fremfor regler

Det samme mener FOAs arbejdsmiljøkonsulent Charlotte Bredal:

”Der skal ikke være en rigid politik, der skal være en god arbejdskultur, og det vil sige en åben kultur, hvor alle tør tage eventuelle problemer op til møder,” siger hun.

I et åbent og godt arbejdsmiljø er det muligt at tackle romantiske forhold fra sag til sag, mener Charlotte Bredal:

”Det er alt det skjulte, der bliver et problem. Hvis der opstår hvisken om, at A ikke vil have vagter med B, fordi C nu er blevet hans kæreste, så påvirker situationen arbejdet. Her må man sige fra over for særbehandling på en saglig måde uden at gå i sladderfælden. Først til de involverede selv, og herefter til leder eller tillidsrepræsentant.”