3 gode råd til at arbejde pædagogisk med maden

Projektmedarbejder i Københavns Madhus Birgitte Glerup giver her gode råd til, hvordan du inddrage måltidet i det pædagogiske arbejde.
18. april 2016
1. Se på jeres madværdier
Hvilke værdier arbejder I med, som I gerne vil bringe i spil, når børnene spiser? Selvhjulpenhed? Sanseoplevelser? Viden om mad? Sociale spilleregler? Hvis I gerne vil give børnene madmod og sætte fokus på sanser, så er der farver, smag, konsistens og duft at tale om under et måltid.
2. Gå måltidets faser igennem
Både før, under og efter måltidet. Måske skal I have en rolig fælles aktivitet som højtlæsning lige før spisetid? Et fokus på selvhjulpenhed kunne betyde, at børnene selv skal dække bord før måltidet, selv skænke op og skære ud under måltidet. Hjælpe med at rydde ud og skylle af efter måltidet.
3. Aftal, hvem der har ansvar for hvad
Hvem fortæller, hvad I skal spise for eksempel? Hvem går med børnene i køkkenet og ser på maden? Hvem sørger for et landkort, hvor alle kan se Indien, hvor karryen kommer fra?
Kilde: Projektmedarbejder i Københavns Madhus med speciale i 0-6-årsinstitutioner, Birgitte Glerup