Flygtningebørn udfordrer dagtilbud

Pædagogisk personale føler sig ikke rustet godt nok til at tage sig af de mange flygtningebørn, der lige nu kommer ud i landets daginstitutioner og dagplejer.
29. januar 2016
Hvordan håndterer man et traumatiseret flygtningebarn i dagplejen eller daginstitutionen? Det spørgsmål stiller mange FOA-medlemmer sig selv og hinanden for tiden. Og med god grund. Alene i år kommer der omkring 17.000 flere flygtninge ud i kommunerne, og antallet af flygtningebørn, der kommer til Danmark, er mere end tredoblet på to år, viser tal fra Kommunernes Landsforening (KL).
En del af børnene kommer i dagtilbud, der aldrig før har modtaget flygtninge. I en ny undersøgelse blandt personalet i FOAs pædagogiske sektor peger flere på, at flygtningebørn med traumatiske oplevelser i baggagen giver helt særlige udfordringer.
Daglige frustrationer
I undersøgelsen fortæller et medlem for eksempel: “Vi modtager børn fra meget traumatiserede flygtningefamilier, men vi har ikke fået vejledning i, hvordan vi bedst agerer. Det er ikke godt nok.”
Et andet medlem siger: “Jeg er dagligt frustreret over, at jeg ikke er ordentligt klædt på fagligt til at tage hånd om flygtningebørnene.”
Dansk Flygtningehjælp holder kurser om flygtningebørn i daginstitutioner, og lederen af organisationens Center for Udsatte Flygtninge Mette Blauenfeldt oplever også, at personalet mangler viden.
“Selv pædagogisk personale, der er vant til at arbejde med flygtninge, mangler viden i forhold til de flygtninge, vi modtager for tiden. De har ofte voldsomme oplevelser i bagagen,” siger hun.
Udover de særlige udfordringer, flygtningebørn giver, så har de lige som andre tosprogede børn en sprogbarriere. Hvert tredje medlem af FOAs pædagogiske sektor føler sig ikke klædt på til at arbejde med de tosprogede børn, viser en ny undersøgelse fra FOA.
KL: Stor udfordring
Hos KL mener man også, der er brug for ændringer. “Vi er helt opmærksomme på, at opgaverne presser på kapacitet og kompetencer. Flere kommuner er i gang med arbejdet med at geare flere institutioner og skoler til at tage imod børnene,” siger chef for dagtilbud og folkeskole i KL, Dorthe Møller.
Hvis den nuværende normering skal holde, understreger KL’s økonomiske sekretariat desuden i et notat, at der er brug for 1.200 pædagoger, 300 modtageklasser og 80 daginstitutioner.