René yder social førstehjælp til udsatte borgere
Sociolancen rykker ud, når samfundets svageste har brug for det. Alle opkald til 112 skal dog stadig tages lige alvorligt, mener formand for Socialpolitisk Forening.
13. januar 2016
En stærkt beruset mand er faldet om i en butik. Personalet ringer 112, men da den almindelige ambulance ankommer, kontakter de i stedet René Pedersen og hans kolleger i sociolancen.
”Vi kan gøre en kæmpe forskel for de udsatte borgere, fordi vi har meget bedre tid til at tale med en borger, der måske nægter at tage imod hjælp, end mandskabet på de almindelige ambulancer har," siger René Pedersen, der er støttekontaktperson i København Kommunes Socialforvaltning, til Fagbladet FOA.
Han henviser til, at manden i butikken slet ikke havde lyst til at blive kørt på skadestuen til afrusning, hvilket er den form for hjælp, de almindelige ambulancebehandlere kan tilbyde.
"Her kørte vi ham i stedet til et herberg, hvor han blev installeret for natten og allerede dagen efter var der en socialfaglig indsats i gang for at hjælpe ham.”
En social ambulance
René Pedersen har været med til at udvikle ideen bag sociolancen, der er et nyt socialfagligt tiltag, der har kørt rundt i de københavnske gader siden 1. december sidste år.
Ideen opstod for to år siden, da René Pedersen var hjemme hos en borger, der pludselig skulle indlægges akut. På vej til hospitalet falder René i snak med paramedicineren fra Hovedstadens Beredskab.
”Vi talte om, at vi havde rigtig mange af de samme typer af borgere, men at den primære ambulance ikke altid havde det rette tilbud til dem. Og det er faktisk på baggrund af den snak, at tanken om en social ambulance opstod,” siger 46-årige René Pedersen.
Han har gennem de seneste 17 år arbejdet med socialt udsatte og har en solid erfaring med hjemløse og borgere med misbrug og psykiske lidelser.