Børnehaven afgør dine børns karakterer

Valget af daginstitution har stor betydning for børns resultater i de nationale test i 2. klasse, viser ny undersøgelse. Det samme har normeringen og pædagogikken i den enkelte institution, mener professor.
16. december 2015
Dit valg af daginstitution har afgørende betydning for dit barns præstationer senere i skolelivet. Det viser en ny undersøgelse, som FOA har fået lavet af Bureau 2000.
Børn, der har gået i en daginstitution med mange udsatte børn, scorer i gennemsnit markant lavere ved de nationale test i 2. klasse, end børn, der har gået i daginstitutioner med få udsatte børn.
Det gælder uanset forældrenes uddannelsesmæssige baggrund og eleverne på skolens sociale sammensætning i øvrigt. Og det er meget bekymrende, mener formand for FOAs pædagogisk sektor, Mogens Bech Madsen:
”Børn fra ressourcesvage hjem får et fagligt løft, når de går i dagtilbud med børn fra ressourcestærke hjem. Kommunerne skal derfor sikre, at der i de danske dagtilbud fortsat er både ressourcestærke og ressourcesvage børn i samme tilbud. Hvis både ressourcestærke- og svage børn skal klare sig godt i skolen, skal kommunerne øge kvaliteten i daginstitutionerne”, siger han.
Hvis man vil det, skal man sætte ind på flere forskellige niveauer, mener Jan Kampmann. På det helt overordnede plan kan de valgte politikere forsøge at mindske den generelle ulighed i samfundet. På det kommunale plan kan politikerne vælge at forbedre normeringen i de daginstitutioner, der har mange udsatte familier.
”Konkret for medarbejderne handler det om at møde barnet, hvor det er. De ansatte er forpligtiget til at lave aktiviteter, der favner alle børn. Det gælder børn, der har ressourcesvage forældre, men så sandelig også dem, der kommer fra et ressourcestærkt hjem,” siger Jan Kampmann til Fagbladet FOA.
Undersøgelsen viser netop, at et barn, der kommer fra et hjem med ressourcestærke forældre, gennemsnitligt scorer 57 ud af 100 point ved de nationale test i dansk i 2. klasse, hvis de har gået i en daginstitution sammen med mange udsatte børn.
Et barn med samme familiemæssige baggrund, der har gået i en daginstitution med få udsatte børn, vil derimod score 65 ud af 100 point i samme test. Begge målinger er uafhængige af skolens sociale sammensætning i øvrigt.
De svage scorer lavest
For børn, der kommer fra et hjem med ressourcesvage forældre, er forskellen endnu større. Her scorer barnet 42 point ud af de 100 mulige ved de nationale test i dansk i 2. klasse, hvis barnet har gået i en daginstitution med mange udsatte børn.
De børn med ressourcesvage forældre, der har gået i en daginstitutioner med færre børn fra belastede familier, scorer derimod 54 point – igen helt uafhængigt af skolens sociale sammensætning.
Du kan læse et sammendrag af undersøgelsen i pjecen 'Dagtilbudstype og skolepræstationer'. Du kan også bestille pjecen og få den tilsendt.
Her kan du læse hele undersøgelsen 'Leger lige børn bedst?'
Børn, der har gået i en daginstitution med mange udsatte børn, scorer i gennemsnit markant lavere ved de nationale test i 2. klasse, end børn, der har gået i daginstitutioner med få udsatte børn.
Det gælder uanset forældrenes uddannelsesmæssige baggrund og eleverne på skolens sociale sammensætning i øvrigt. Og det er meget bekymrende, mener formand for FOAs pædagogisk sektor, Mogens Bech Madsen:
”Børn fra ressourcesvage hjem får et fagligt løft, når de går i dagtilbud med børn fra ressourcestærke hjem. Kommunerne skal derfor sikre, at der i de danske dagtilbud fortsat er både ressourcestærke og ressourcesvage børn i samme tilbud. Hvis både ressourcestærke- og svage børn skal klare sig godt i skolen, skal kommunerne øge kvaliteten i daginstitutionerne”, siger han.
Mød barnet, hvor det er
Ifølge professor Jan Kampmann fra Roskilde Universitet, der i årevis har forsket i daginstitutioner, er der er bred enighed om, at daginstitutionen påvirker barnets udvikling. Men der er samtidig flere undersøgelser, der viser, at daginstitutionen ikke bryder den sociale arv, påpeger han.Hvis man vil det, skal man sætte ind på flere forskellige niveauer, mener Jan Kampmann. På det helt overordnede plan kan de valgte politikere forsøge at mindske den generelle ulighed i samfundet. På det kommunale plan kan politikerne vælge at forbedre normeringen i de daginstitutioner, der har mange udsatte familier.
”Konkret for medarbejderne handler det om at møde barnet, hvor det er. De ansatte er forpligtiget til at lave aktiviteter, der favner alle børn. Det gælder børn, der har ressourcesvage forældre, men så sandelig også dem, der kommer fra et ressourcestærkt hjem,” siger Jan Kampmann til Fagbladet FOA.
Alle skal udfordres
Ved at tage udgangspunkt i det enkelte barn sikrer personalet, at alle børn bliver aktiveret med lege, der udfordrer dem. Samtidig mindskes risikoen for, at børn med ressourcestærke forældre bliver overladt til sig selv, fordi de netop ikke kræver så meget opmærksomhed som de udsatte børn.Undersøgelsen viser netop, at et barn, der kommer fra et hjem med ressourcestærke forældre, gennemsnitligt scorer 57 ud af 100 point ved de nationale test i dansk i 2. klasse, hvis de har gået i en daginstitution sammen med mange udsatte børn.
Et barn med samme familiemæssige baggrund, der har gået i en daginstitution med få udsatte børn, vil derimod score 65 ud af 100 point i samme test. Begge målinger er uafhængige af skolens sociale sammensætning i øvrigt.
De svage scorer lavest
For børn, der kommer fra et hjem med ressourcesvage forældre, er forskellen endnu større. Her scorer barnet 42 point ud af de 100 mulige ved de nationale test i dansk i 2. klasse, hvis barnet har gået i en daginstitution med mange udsatte børn.
De børn med ressourcesvage forældre, der har gået i en daginstitutioner med færre børn fra belastede familier, scorer derimod 54 point – igen helt uafhængigt af skolens sociale sammensætning.
Du kan læse et sammendrag af undersøgelsen i pjecen 'Dagtilbudstype og skolepræstationer'. Du kan også bestille pjecen og få den tilsendt.
Her kan du læse hele undersøgelsen 'Leger lige børn bedst?'