Dagplejen forsøger at kapre nye kunder

Et trygt og nærværende børnemiljø er noget af det, som dagplejen står for. Det budskab vil LFS gerne have bredt ud til nye forældre, der skal tage stilling til, hvor de vil skrive deres barn op. Kennie Ørsted, High Wire

Mange nye forældre ved ikke, hvad dagplejen kan tilbyde. Det vil FOA-fagforeningen LFS forsøge at lave om på med et nyt film-fremstød.

18. november 2015

Faldende børnetal og etablering af store daginstitutioner har været med til at presse den kommunale dagpleje landet over.

Det mærkes også i hovedstadsområdet, og derfor har fagforeningen LFS, der organiserer pædagogisk personale i blandt andet København, fået produceret tre små film om livet i dagplejen.

”Målet er at synliggøre dagplejen over for nye forældre og vise, hvad den står for. Mange kender ikke dagplejen, og derfor ligger det ikke lige for at skrive deres barn op der,” siger Majbritt Kronbøl, der er formand for dagplejen i LFS.

Gode historier skal spredes via postkort

Hendes erfaring er, at politikerne generelt gerne vil bevare dagplejen, men at den kan komme i fare for at blive lukket helt ned i nogle kommuner, hvis ikke forældrene i højere grad efterspørger pasningstilbuddet.

Derfor vil LFS forsøge at få bredt de gode historier om dagplejen ud til forældre ved hjælp af postkort, der er forsynet med QR-kode, så filmene kan ses via en smartphone.

”Tanken er, at vores tillidsrepræsentanter i løbet af december distribuerer kortene i vores 18 kommuner på biblioteker, lægehuse, svømmehaller og andre steder, hvor nybagte forældre færdes,” siger Majbritt Kronbøl.

Se de andre film på LFS’ YouTube-kanal.