Børn lærer af fælles frokost

Fælles frokost handler ikke kun om mad, men også om maddannelse og pædagogik, viser ny forskning.
25. august 2015
Fælles frokost i daginstitutionerne giver en kæmpe mulighed for at forene mad og pædagogik. Det fremgår af Aalborg Universitets store forskningsprojekt, FRIDA – Frokost i Dagtilbud.
Duftende frisklavet mad samler alle, og børn lærer meget ved samtaler om den fælles mad. Samtidig skabes der relationer, når de tager af det samme fad, viser projektet.
”Jeg håber, madpakken er på vej ud, for det giver bedre måltider, mere fællesskab og mere nydelse, når alle får det samme at spise,” siger ph.d.-studerende Stine Rosenlund Hansen til Fagbladet FOA. Hun er en af forskerne bag FRIDA.
”Der er ingen tvivl om, at de spiser mere, når vi får Dortes gode og spændende mad,” siger pædagog Lone Jørgensen.
Børnene har så travlt med at undersøge og spise fisk, kartofler, broccoli og gulerødder, at de sidder stille og roligt omkring bordet under måltidet, mens pædagogmedhjælper Olivia Frier og Lone Jørgensen forsøger at lære dem at sige broc-co-li og gule-rød-der.
”Og på nogle af pædagoguddannelserne er de begyndt at tale om emnet og om, hvordan køkkenpersonalet kan knyttes tættere til det pædagogiske arbejde,” fortæller hun.
Professor Bent Egbjerg Mikkelsen, der har stået i spidsen for FRIDA, fremhæver, at børn, der spiser usundt, kan blive en meget stor udfordring for samfundet. De risikerer at blive kronisk syge som voksne. Det kan undgås, hvis børnene får grundlagt sunde madvaner i daginstitutionen.
Duftende frisklavet mad samler alle, og børn lærer meget ved samtaler om den fælles mad. Samtidig skabes der relationer, når de tager af det samme fad, viser projektet.
”Jeg håber, madpakken er på vej ud, for det giver bedre måltider, mere fællesskab og mere nydelse, når alle får det samme at spise,” siger ph.d.-studerende Stine Rosenlund Hansen til Fagbladet FOA. Hun er en af forskerne bag FRIDA.
Hjemmelavet mad er et hit
I Følfodvejs Vuggestue i København har Dorte Nielsen i 27 år lavet mad til børnene. Og både ansatte og børn er begejstrede for maden.”Der er ingen tvivl om, at de spiser mere, når vi får Dortes gode og spændende mad,” siger pædagog Lone Jørgensen.
Børnene har så travlt med at undersøge og spise fisk, kartofler, broccoli og gulerødder, at de sidder stille og roligt omkring bordet under måltidet, mens pædagogmedhjælper Olivia Frier og Lone Jørgensen forsøger at lære dem at sige broc-co-li og gule-rød-der.
Inddrag børnene
Stine Rosenlund Hansen opfordrer til, at børnene – hvis det er muligt – er med til at lave maden, dyrke krydderurter og plukke mælkebøtter for at lade dem indgå i frokosten.”Og på nogle af pædagoguddannelserne er de begyndt at tale om emnet og om, hvordan køkkenpersonalet kan knyttes tættere til det pædagogiske arbejde,” fortæller hun.
Professor Bent Egbjerg Mikkelsen, der har stået i spidsen for FRIDA, fremhæver, at børn, der spiser usundt, kan blive en meget stor udfordring for samfundet. De risikerer at blive kronisk syge som voksne. Det kan undgås, hvis børnene får grundlagt sunde madvaner i daginstitutionen.