Pedeller om centralisering: Både godt og skidt

Smartphones er et vigtigt arbejdsredskab, når teamkoordinatoren melder nye opgaver ud til Jan Rod (tv.), Søren Fisker og de øvrige kolleger.   Niels Åge Skovbo

Ikke alle medarbejdere er lige begejstrede, når en kommune samler driften af ejendomme. 

16. juni 2015

Selv om Silkeborg Kommune nærmest ikke kan få armene ned af begejstring, er centralisering af kommunens ejendomsdrift og bygningsvedligeholdelse ikke modtaget lige positivt af alle.

For de knap 40 tidligere tekniske serviceledere på kommunens skoler har omstillingen nemlig været svær, fortæller formand for Teknik- og Servicesektoren i FOA Silkeborg Rene Sørensen.

"Jeg har set store, stærke, dygtige mænd sidde på mit kontor og været rigtig kede af det, fordi de føler sig degraderet," siger han til Fagbladet FOA.

Ikke brug for forandring

Omstillingen har blandt andet betydet, at medarbejderne er blevet tilbudt efteruddannelse. Selv om tilbuddet er blevet positivt modtaget, skulle 43-årige Søren Fisker lige vænne sig til forandringen. Han var tidligere teknisk serviceleder på Gødvad Skole.

"Jeg var selvstændig og selvkørende, så jeg havde ikke brug for forandring. Men i dag er det blevet godt. Rigtig godt, faktisk," siger han.

Den 27. marts blev han færdig som ejendomsservicetekniker. Han har desuden udsigt til yderligere uddannelse, for han får et særligt ansvar for teknik- og energisupport. Han bliver en slags ’superbruger’, som kollegerne kan få hjælp hos, når teknikken driller på blandt andet skoler, plejehjem og rådhus.

Mere arbejde for færre penge

Sektionsleder fra Silkeborg Kommune Poul Rey mener, at ulemperne bliver opvejet af fordelene ved centraliseringen.

"Vi har opnået det, vi ville, nemlig at give en ensartet service til kommunens institutioner og udnytte ressourcerne bedre. Men jeg er også godt klar over, at afdelingens medarbejdere har fået mere travlt," tilføjer han.

Kommunens mål var blandt andet at spare tre millioner kroner på området og derefter at spare én procent om året. Det er lykkedes, og samtidig bliver flere institutioner nu serviceret. For eksempel kan 65 daginstitutioner nu også rekvirere hjælp til vedligeholdelse og reparation i ejendomscentret.