Tvunget på afspadsering: Mister månedsløn

Aftenvagter i hjemmeplejen i Horsens skal vænne sig til at arbejde mindre. De bliver nemlig tvunget til at afspadsere i stedet for at få særlige tillæg udbetalt, og det frustrerer. Arkivfoto.   Colourbox

Aftenvagter er stærkt utilfredse. De kan ikke længere selv bestemme, om de vil afspadsere eller få tillæg udbetalt. 

12. maj 2015

Aftenpersonalet i hjemmehjælpen i Horsens Kommune er kommet op i det røde felt, efter at kommunen har opsagt en lokal aftale om arbejde i weekender og på helligdage.

Fra 1. maj vil aftenvagterne ikke længere få udbetalt et tillæg for arbejde på disse tidspunkter. I stedet skal arbejdet afspadseres. For flere af de ansatte vil det betyde, at de vil miste, hvad der svarer til en måneds løn om året.

Frygter uro

Èn assistent kommer for eksempel til at gå 25.000 kroner ned i løn om året, fortæller de ansattes tillidsrepræsentant Annitta Bronze.

Hun frygter, at aftalen vil skabe uro på arbejdspladsen, fordi folk kommer til at kæmpe om det merarbejde, der måtte opstå, i et forsøg på at bibeholde deres løn.

”Mange er meget påvirket af det her, for det er svært for flere at få økonomien til at hænge sammen,” siger hun til Fagbladet FOA.

Kommunen effektiviserer

Baggrunden for ændringen er, at Horsens Kommune skal effektivisere for 20 millioner på ældreområdet de næste fire år. Med ændringen regner kommunen med at hente to tredjedele af effektiviseringen.

Ældrechefen erkender, at der bliver færre mandskabstimer, når aftenvagterne skal afspadsere.

”Men det skal håndteres, så serviceniveauet ikke sænkes. Det gør man ved at arbejde på en smartere måde,” siger kommunens ældrechef Tage Carlsen til Horsens Folkeblad.

”Sælger skindet to gange”

Fagbladet FOA har forsøgt at få ældrechefen til at forklare, hvordan det skal ske, men han er ikke vendt tilbage.

Social- og sundhedsformand i FOA Horsens Janne Andersen mener at kommunen sælger det samme skind flere gange.

”De regner med at kunne effektivisere 20 millioner væk, og at ingen kommer til at mærke det. Hver gang snakker de om effektiviseringer, men det er umuligt at blive ved med at tro på det. De burde melde klart ud, at servicen bliver dårligere,” fastslår hun.