Forsker: Lad børn hjælpe hinanden

Voksne skal blande sig mindre i børns konflikter, mener Lone Svinth, der har fulgt arbejdet i to daginstitutioner i et år.
09. maj 2015
I Bredgade Børnehave i Roskilde forsøger de voksne at ’sætte sig på hænderne’ hver gang, de får lyst til at blande sig i børnenes konflikter.
Over en længere periode har personalet arbejdet systematisk med at ruste børnene til at hjælpe hinanden og løse konflikter.
Personalet forsøger at få børnene til at komme med idéer til, hvordan legen kan lykkes ved at spørge ind til, hvor de vil hen med legen. Og det har givet pote, mener institutionens leder Mikkel Ekeløf.
Giver godt selvværd
”Hvis vi venter lidt og ikke griber ind med det samme, ender det næsten altid med, at børnene kommer med et fælles forslag,” siger han til Fagbladet FOA.Denne form for understøttelse frem for indblanding er netop, hvad ph.d. i pædagogisk psykologi Lone Svinth fra Aarhus Universitet efterspørger i en ny undersøgelse.
Gennem mere end et år har hun fulgt to børnegrupper i to forskellige daginstitutioner for at undersøge i hvor høj grad, de voksne opfordrer børnene til at hjælpe hinanden og samarbejde.
Voksenafhængige
Konklusionen er, at der mangler pædagogisk tilrettelagte aktiviteter, der hjælper børnene til at samarbejde.”Hvis de voksne understøtter og opfordrer børn til at søge hjælp hos en kammerat, vil børnene erfare, hvad det betyder at hjælpe andre og selv blive hjulpet. Det udvikler børnene og giver et godt selvværd”, siger hun.
Omvendt kan for meget styring fra de voksnes side skabe voksenafhængige og knapt så fællesskabsorienterede børn, tilføjer Lone Svinth.