Særligt team overtager opgave i overvåget hjem

Dette skilt om videoovervågning var påklistret hoveddøren, da Fagbladet FOA i maj 2021 besøgte det hjem, hvor medarbejdere fra hjemmeplejen nægtede at komme i. Rasmus Flindt Pedersen / arkivfoto

Kolding Kommune afviser, at der er tale om særbehandling, når der afsættes ekstra tid ved hvert besøg i overvåget hjem. ”Jeg vælger at kalde det sikring af godt arbejdsmiljø,” siger seniordirektør.

19. december 2022

Siden foråret 2021 har et vikarbureau løst opgaven i et hjem lidt uden for Kolding, hvor ægtefællen til en plejekrævende kvinde lyd- og videoovervågede personalet.

Overvågningen var dråben, der fik en stor gruppe medarbejdere fra den kommunale hjemmepleje til at nægte at komme i hjemmet, hvor de i en årrække havde oplevet ubehagelig og til tider truende adfærd fra ægtefællen.

Nu ønsker kommunen imidlertid at spare 500.000 kroner årligt på såkaldte ’dyre foranstaltninger’ i hjemmeplejen, og derfor hjemtages opgaven, når kontrakten med vikarbureauet udløber 1. februar 2023.

Det forklarer seniordirektør Annette Lund, der samtidig garanterer, at ingen af de medarbejdere, der har nægtet at komme i hjemmet, skal tilbage.

”Det handler om et samarbejde, der var gået i hårdknude, og det skal vi sikre ikke sker igen. Derfor bliver det en anden hjemmeplejegruppe, der får opgaven,” siger hun og uddyber:

”Vi laver et lille, fast team, som skal komme i hjemmet, for vi ved, at kontinuitet er afgørende i det her hjem. Og så skal personalet løse andre opgaver som rengøring og tøjvask i andre hjem mellem besøgene,” siger seniordirektøren.

Der afsættes 15 minutter ekstra før og efter hvert besøg for at sikre, at medarbejderne ikke kommer for sent. Det var nemlig ifølge ægtefællen en af de helt store udfordringer, sidst kommunen havde opgaven.

Afviser særbehandling

Seniordirektøren afviser, at der er tale om særbehandling:

”Jeg vælger at kalde det sikring af godt arbejdsmiljø for mine medarbejdere. Og jeg kan egentlig ikke forstå, hvis nogen vil kalde det særbehandling, for vi laver så vidt muligt altid individuelle løsninger, hvor borgere for eksempel kan komme i bad på en fast ugedag.”

- Der kan være andre borgere, der er utilfredse med, at hjemmeplejen ikke altid kommer til tiden. Hvad vil I sige til dem, hvis de ønsker præcis samme løsning?

”Så vil vi sige, at det ikke er noget, man kan vælge. Det her er nogle ledelsesmæssige diskussioner for at få hjælpen til at fungere i et bestemt hjem,” siger Annette Lund og fortsætter:

”Der kan sagtens være borgere, der ringer til mig og siger, at de er trætte af, at hjemmeplejen kommer for sent, og så får vi en snak om det, hvor det ofte ender med en aftale om, at borgeren bliver ringet op, hvis hjælpen er mere end ti minutter forsinket.”

”Der skal to til et godt samarbejde”

Sidste år fastslog Arbejdsretten, at der var tale om en ulovlig arbejdsnedlæggelse, da den kommunale hjemmeplejegruppe nægtede at komme i hjemmet.

Seniordirektøren ’går ud fra’, at hjemmet fortsat er overvåget, men hun ved det reelt ikke, fordi kommunen ikke må stille spørgsmålstegn til overvågningen, så længe lovgivningen overholdes. Til Jydske Vestkysten har ægtefællen da også 'forsikret', at videokameraerne i hjemmet bliver siddende.

”Vi har talt med hjemmet om, at der skal to til et godt samarbejde, så de skal også lægge sig i selen for, at vi får en god start. Jeg er fortrøstningsfuld om, at vi nok skal få samarbejdet til at fungere,” siger Annette Lund.

Hvis ordningen bliver en succes, kan det meget vel udvikle sig til, at kommunen ser det at lave et ’specialteam’ om særlige opgaver som en god løsning.

”Det her team bliver et forsøg på at se, om det er den gode løsning i hjem, der kræver en særlig indsats for at få samarbejdet til at fungere,” siger Annette Lund.

Foreløbig er der ansat en teamleder til det nye team, og hun har nu til opgave at finde medarbejdere. I sidste ende kan det blive nødvendigt at udpege folk mod deres vilje, medgiver Annette Lund.

”Jeg er arbejdsgiver, og jeg skal ansætte medarbejdere til at løse de opgaver, vi har. Så i sidste ende kan jeg blive nødt til at sige til nogen, at de skal ud i det hjem, selvom de ikke umiddelbart har lyst til det,” siger hun og fortsætter:

”Men hvis vi har medarbejdere, der kommer i et hjem, hvor de synes, det er svært, så gør vi alt for at klæde dem på eller finde nogle andre, der nemmere kan løse opgaven. Så det er en balance, hvor jeg virkelig håber, at medarbejderne stoler på os som ledelse, og at vi er et andet sted, end da det hele kørte i hårdknude.”