Guide: Det skal du gøre, hvis du mistænker svindel på et bosted

I 2022 var overskuddet 2, 4 millioner kroner på det kritiserede og private bosted, HabitusHuset Ny Mårumvej i Græsted. Bostedet lukkede i 2024. Arkivfoto // Jørgen True

Nogle af landets private bosteder mistænkes for at begå økonomisk kriminalitet. Tilsynschef for Socialtilsyn Midt guider til, hvad ansatte skal gøre, hvis de har mistanke om noget.

i dag kl. 15.08

De private bosteder har den seneste tid fået stor opmærksomhed. Først afslørede Operation X, at et privat bosted var blevet brugt til at hive millioner ud på bekostning af bostedets beboere. Nu viser en rapport fra Vive, at hvert tredje private bosted for sårbare børn og unge har et stort økonomisk overskud. Fagbladet FOA har også dækket området og kunne blandt andet afsløre, at 19 botilbud blev lukket mellem marts 2020 og juli 2024, efter at socialtilsynet inddrog deres godkendelse.

Læs også: Dyk selv ned i sagerne: Derfor blev 19 botilbud tvangslukket

Derfor har Fagbladet FOA talt med Ulla Andersen, der er tilsynschef i Socialtilsyn Midt. Hun guider til, hvad ansatte på de private bosteder skal gøre, hvis de mistænker, at der foregår noget kriminelt på deres arbejdsplads.

Henvend dig anonymt

Det er de fem kommunale socialtilsyn, der løbende fører tilsyn med de private bosteder og sikrer, at de drives forsvarligt. Og det er altså også et af de tilsyn, man skal kontakte, hvis man mistænker, at der foregår noget, som er i strid med loven.

Jeg anbefaler, at man bruger sin anonymitet.

Ulla Andersen, Tilsynschef, Socialtilsyn Midt

Ulla Andersen fortæller, at man inde på socialtilsynenes hjemmesider kan finde både et telefonnummer og en blanket, hvor man kan henvende sig med sine bekymringer. Hun fortæller desuden, at henvendelser altid foregår anonymt, medmindre man selv oplyser, at man ikke vil være det.

”Jeg anbefaler, at man bruger anonymitet. Det er nemlig ikke urealistisk, at der kan være en form for reaktion fra ledelsen, som man ikke er interesseret i som medarbejder,” siger hun.

Hun understreger, at blanketten er krypteret, så ikke engang socialtilsynet kan se, hvilken mail indberetningen kommer fra.

Det skal man være opmærksom på

Men hvad skal man egentlig reagere på som ansat på de private bosteder? Ulla Andersen peger på to ting, man især skal være opmærksom på.

Hun fortæller, at et tegn på, at noget ikke er, som det skal være, er, hvis man oplever, at man er ansat på et bosted, hvor man varetager opgaver i andre virksomheder, og at ens arbejdssted derfor ofte skifter adresse.

”Det er et klassisk eksempel, når man bruger medarbejdertimer i en anden virksomhed, der ikke er underlagt socialtilsynet, men hvor man kan trække timerne ud,” fortæller Ulla Andersen.

Et andet tegn på, at der foregår kriminalitet, er på bosteder for unge mennesker, hvor nogle medarbejdere forsøger at lokke beboerne ind i sociale sammenhænge uden for bostedet, som kan være skadelige for de unge.

Kontakt tilsynet

Ulla Andersen opfordrer til altid at kontakte socialtilsynet, hvis man oplever, at noget ikke fungerer, som det skal på de private bosteder. Især efter 1. januar 2026, hvor ny lovgivning betyder, at tilsyn på bostederne kun vil finde sted hvert tredje år.

”Hvis vi ikke får informationen ind, så går der tre år, før vi kommer næste gang. Og det er da rigtig lang tid for borgere og ansatte at være i noget, som ikke er okay,” afslutter hun.

Tip Fagbladet FOA

Har du en ide eller et tip til en historie Fagbladet FOA skal se nærmere på? Det kan være både positive og kritiske historier om dit arbejde, dit arbejdsliv og dine arbejdsforhold. Du kan trygt kontakte os, vi bruger ikke noget, uden du ved det. Du kan kontakte os på redaktionen@foa.dk


Fagbladet anbefaler