Frokostpauser giver et bedre forhold til kollegerne
Ansatte, der ofte må springe frokostpausen over, har et dårligere forhold til kollegerne end andre.
04. juni 2020
Hvis du springer frokostpausen på jobbet over, er dit forhold til kollegerne på tynd is.
En medlemsundersøgelse fra FOA viser, at der er klar sammenhæng mellem det at holde sine pauser og et godt forhold til kollegerne. Blandt de af FOAs medlemmer, der aldrig springer frokostpausen over, svarer 65 procent, at de er helt enige i, at de har et godt forhold til deres kolleger. Det gælder kun for 48 procent af dem, der stort set springer frokostpausen over hver dag.
Dem, der når at holde pause, får også i højere grad støtte og hjælp fra kolleger. Og de har bedre muligheder for sparring og debat om faglige spørgsmål.
“Manglen på pauser er mangel på støtte til at opbygge arbejdsfællesskabet. Det går både ud over det sociale fællesskab og den faglige refleksion. Der er også større risiko for konflikter, hvis man ikke får snakket sammen,” siger Jens Nielsen, forbundssekretær i FOA.
Pause skal sikre fælles fokus
Det erklærer Gitte Berle Falsig, der er arbejds- og organisationspsykolog i konsulentfirmaet ”Arbejdsmiljøcentret” sig enig i. I hvert fald delvist.
“Ud fra FOAs undersøgelse kan vi ikke afgøre, om pausen hjælper til løsning af konflikter og gode kollegaforhold, eller om folk trækker sig fra pauserne på grund af konflikter. Men det er klart vigtigt for arbejdsfællesskabet, at konflikter kan løses konstruktivt.”
Gitte Berle Falsig mener, at pausens afgørende betydning for arbejdsfællesskabet er at sikre de ansattes fælles fokus på arbejdet og kerneopgaven.
“Man skal kunne være et helt menneske på sit job. Med en krop, der har brug for pauser, og med et behov for også at kunne være privat. Hvis der ikke er pauser til det, altså til at koble fra, er risikoen, at alt muligt kan forstyrre fokus på opgaven i arbejdstiden, for eksempel privat snak og private forhold,” siger hun.
Frisk luft er god frakobling
“Frakobling” er nøgleordet til den pause, der kan styrke arbejdsfællesskabet. Man skal gøre noget helt andet i sin pause end under arbejdet. Det er samtidig vigtigt, at pausen opfylder den enkelte medarbejders egne behov, og de kan være forskellige.
“Den allerbedste pause, hvis man arbejder socialt med andre mennesker, er at tage en vandflaske med ud på en lille gåtur. Frisk luft er bare vildt godt,” siger Gitte Berle Falsig.
Hun mener, at en kort gåtur kan bruges både til alene at finde ind i sig selv og til at sludre med kollegerne socialt. Eventuelt fagligt, hvis behovet er der.
“Men 100% frakobling er bedst i pausen. Og på de arbejdspladser, hvor jeg har været, ser jeg et stigende behov for ro i pauserne, mere end for at være sociale. Jeg oplever meget brok og negativitet, simpelthen fordi folk er pressede og har for travlt til at være de bedste udgaver af sig selv. Så begynder de at trække sig mere og mere, og det er i hvert fald ikke godt for arbejdsfællesskabet,” fastslår Gitte Berle Falsig.