’Det hænger ikke sammen’: Alt for mange børn mistrives i fritidstilbud
Ny undersøgelse fra EVA viser, at seks ud af 10 ledere i fritidsinstitutioner ser børn stå udenfor fællesskabet. Forsker er ikke i tvivl om hvorfor.
31. oktober 2023
Børn og unge kan snart se frem til mere pædagogsamvær, bålkakao, fangeleg.
Det er i hvert fald en af hensigterne med den nye skolereform, som regeringen præsenterede tidligere på måneden. Skoledagene skal være kortere, hvilket for mange vil betyde mere tid til leg i SFO’en.
Men mere tid i SFO’en betyder ikke nødvendigvis bedre trivsel. Størstedelen af ledere i fritids- og klubtilbud oplever nemlig, at børn og unge mistrives. Det viser en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
Ifølge rapporten svarer over halvdelen af lederne i fritids- og klubtilbud, at de inden for den seneste måned har oplevet børn og unge, som har stået uden for fællesskabet i deres institution.
Samtidig svarer otte procent at lederne, at de inden for den seneste måned har haft kendskab til mobning.
”Det er tydeligt, at pædagogisk personale er presset på tid, og at de har svært ved at få igangsat aktiviteter. Det er de blandt andet på grund af det antal ansatte, de er,” siger Lea Ringskou, forsker ved pædagoguddannelsen VIA.
Hun mener, at institutionerne har brug for et nødvendigt løft:
”Når åbningstiderne i det fritids- og klubpædagogiske område bliver udvidet i forbindelse med skoleudspillet, så skal de også have flere ressourcer – det er helt oplagt,” siger Lea Ringskou.
I rapporten svarer 46 procent af skolelederne, at de allerede nu har udvidet åbningstiden i deres institution på grund af kortere skoledage. Halvdelen af dem har dog ikke har fået flere ressourcer til personaletimer, selvom børnene er længere tid i institutionen.
Mangel på gode rammer
Lea Ringskou er dog ikke overrasket over de tal, som undersøgelsen viser.
”Det, som politikere og kommuner forventer af fritids- og klubområdet, hænger ikke sammen med de betingelser, de stiller til rådighed i form af blandt andet fysiske rammer og normeringer,” siger Lea Ringskou.
”Institutioner ønsker inderligt at fremme fællesskab og relationer – det viser undersøgelsen jo. Men personalet mangler bedre vilkår til at dyrke og udvikle deres pædagogiske faglighed.”
Og mangel på gode vilkår er netop noget, som de adspurgte ledere fremhæver i den nye undersøgelse.
Her svarer 46 procent af ledere i fritids- og klubtilbud nemlig, at de ikke kan gennemføre de aktiviteter, de vil, fordi de mangler ansatte.
Der er dog med det nye skoleudspil ikke direkte udsigt til flere ressourcer til SFO’erne, selvom de ser ind i en fremtid med udvidede åbningstider.
Undervisningsminister Mattias Tesfaye har nemlig tidligere udtalt, at de penge, der nu tilfalder skolerne, skal fordeles af de enkelte skolelederne, så pengene kan bruges, hvor det er nødvendigt.
Ifølge Lea Ringskou bør pengene tildeles anderledes.
”Der burde utvivlsomt tilfalde penge direkte til fritids- og klubtilbuddene. Ellers vil nogen fritids- og klubtilbud opleve at få midler, og nogen vil opleve ikke at få noget,” siger Lea Ringskou.
Død og pine
Sektorformand hos FOA, Kim Henriksen, er bekymret for børn og unges mistrivsel på baggrund af de tal, som undersøgelsen viser.
”Når vi får afdækket, som i undersøgelsen her, at de fritidspædagogiske tilbud, som ellers skal være med til at afhjælpe mistrivsel, ikke lykkes med det, så er vi død og pine også forpligtet til at gribe ind,” siger Kim Henriksen.
Han mener ligesom Lea Ringskou, at der er behov for flere midler til fritids- og klubtilbud.
”Der er behov for flere voksne til netop at gennemføre aktiviteter, som børnene kan samle sig om. Og her skal vi sikre, at det også bliver voksne, som har en pædagogisk uddannelse, for eksempel som pædagogisk assistent. De er nemlig uddannet til at få børn med ind i fællesskaberne, og det viser denne her undersøgelse, at der er hårdt brug for,” siger Kim Henriksen.
Du kan læse hele EVAs rapport om indhold og kvalitet i fritids- og klubtilbud her.