Dårlig velkomst fik Thomas til at sige op efter 16 dage:”Vi er for dårlige til at tage imod nye kolleger”

Thomas Devantier oplevede, at oplæringssteder ofte ikke gjorde sig umage med at byde nye elever velkommen, fordi de alligevel kun var ansatte i kort tid. Privat

Arbejdspladser i social- og sundhedssektoren er for dårlige til at tage imod nyansatte. Sådan lyder kritikken fra Thomas Devantier, der selv har prøvet det flere gange.

14. januar

Social- og sundhedsassistent Thomas Devantier kunne allerede på sin første arbejdsdag i et hjemmeplejeteam mærke, at noget var galt.

En vagtplanlægger, der hverken gav hånd eller sagde velkommen.

Et personalemøde uden navnerunde eller præsentation.

En kollega, der sagde: ”hov, jeg troede, du bare var en elev”.

Hurtigt fik Thomas Devantier nok af den dårlige velkomst, og efter 16 dage afleverede han sin opsigelse på lederens bord.

”Vi er som branche på ingen måde gode til at byde nye medarbejdere velkommen, og det er en stor fejl,” siger Thomas Devantier, og uddyber,

”Når vi glemmer at være gode ved hinanden som kolleger, forstår jeg godt, at vi er dårlige til at fastholde medarbejdere i vores fag. Og det betyder i sidste ende, at vi fejler overfor borgerne.”

Vi er professionelle i at yde omsorg, og vi er dygtige til det. Men når det kommer til at yde omsorg overfor os selv og overfor vores kolleger, så stinker vi til det. Det er vi nødt til at ændre.

Thomas Devantier, Social- og sundhedsassistent

BFA: God onboarding er altafgørende

Når man som medarbejder starter på en ny arbejdsplads, beskrives det ofte med betegnelsen onboarding.

Og onboarding-fasen har stor betydning for medarbejdernes fremtid på arbejdspladsen, siger Mads Kristoffer Lund, der er projektleder i BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig Administration (BFA).

”Undersøgelser viser, at hvis man som medarbejder får en god velkomst, er der 70 procent større sandsynlighed for, at man stadig ansat samme sted tre år efter,” siger Mads Kristoffer Lund.

Han fortæller, at en god velkomst og grundig introduktion ofte fører til bedre fastholdelse, et stærkere fællesskab på arbejdspladsen og færre sygedage.

”De første tre måneder i en ansættelse er nemlig helt afgørende. Hvis man ikke føler sig tryg i den periode, er der større risiko for, at man ikke knytter sig til arbejdspladsen,” siger Mads Kristoffer Lund.

Også medarbejdernes ansvar

For Thomas Devantier var den dårlige start i hjemmeplejeteamet desværre ikke en enestående oplevelse.

Han genkender billedet fra sin tid som elev på social- og sundhedsuddannelsen, hvor han og hans medstuderende oplevede stor forskel på, hvordan de blev modtaget på deres oplæringssteder.

”Det er som om, vores job er designet til dem, der tør stille sig frem og tilbyde sig selv. Dem, der er mindre frembrusende, vil oftere blive glemt – særligt som nyansat. Men selvom vi er forskellige, har vi jo alle ret til at blive taget godt imod,” siger Thomas Devantier.

Så mange forlader jobbet inden for et år

Tal fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor (KRL) viser, at mindst hver femte nyansatte social- og sundhedsmedarbejder har skiftet arbejdsplads inden for det første år af ansættelsen.

Tallene dækker over social- og sundhedshjælpere og -assistenter med under 1 års anciennitet i oktober 2023, og som skiftede arbejdsplads inden oktober 2024.

I dag har Thomas Devantier fået et nyt job, hvor han følte sig godt modtaget af arbejdspladsen. Med hans tidligere oplevelser i bagagen har han fået en personlig mission om, at han ikke vil bidrage til, at nye kolleger skal føle sig overset.

”Det er ikke kun ledernes ansvar, det er også medarbejdernes. Vi er professionelle i at yde omsorg, og vi er dygtige til det. Men når det kommer til at yde omsorg overfor os selv og overfor vores kolleger, så stinker vi til det. Det er vi nødt til at ændre,” siger Thomas Devantier.

Mangler din arbejdsplads inspiration til at modtage nye kolleger? Så kan du læse BFA’s guide til den gode modtagelse her.


Fagbladet anbefaler