Cigaretrøg skaber debat:Her er reglerne på området

Colourbox

Er man sippet, hvis man ikke kan klare en borgers kæderygning?

i dag kl. 09.55

Spørgsmålet, der blev debatteret i seneste afsnit af Dilemmaklubben med Malin, har vakt stor debat på Fagbladet FOAs facebookside.

Og nej, man er ikke sippet. Sådan lyder svaret i hvert fald fra flertallet af kommentarerne fra jer, der selv arbejder i ældreplejen.

”Det er ikke sippet, det er jo mega usundt med røg, og jeg stinker også, når jeg kommer til de næste borgere. Vi må også tage hensyn til vores eget helbred,” som en skriver.

En anden, der selv er ryger, skriver:

”Jeg beder borgerne om at slukke smøger og få luftet ud, når jeg kommer. Det er ikke kun min arbejdsplads, men også mine kollegaers og dermed også i min interesse, at mine kolleger har det godt og ikke bliver syge af at gå på arbejde. Længere er den ikke.”

Undtaget for rygeloven

Men hvordan er reglerne helt præcist?

Det er rygeloven – eller Lov om røgfri miljøer, som den officielt hedder – der skal beskytte mod passiv rygning på arbejdspladser og i det offentlige rum.

I loven er der dog en række undtagelser, som gør, at ikke alle er beskyttet mod tobaksrøg. En af de undtagelser gælder for ansatte i ældreplejen.

Ifølge loven er det nemlig op til borgere på plejehjem, døgninstitutioner og botilbud selv at beslutte, om der må ryges i deres lejlighed.

Kommunerne kan dog gerne vedtage regler, som sikrer personale og beboere bedre beskyttelse mod røgen, når de befinder sig hos borgere, der ryger.

Lokale regler

Mange steder er der lavet lokale rygepolitikker, hvor borgeren pålægges ikke at ryge i det tidsrum, hvor personalet er til stede, ligesom borgere kan pålægges at lufte ud, inden personalet kommer.

Det påpeger flere af jer også på Facebook.

”Der er retningslinjer på området, borgeren skal lufte ud inden hjemmeplejen kommer, minimum en halv (time, red.) inden, og der må ikke ryges når personalet er der,” skriver én eksempelvis.

Ifølge Kræftens Bekæmpelse er rummet dog stadig forurenet med tobaksrøg, selvom der ikke ryges i det tidsrum, hvor personalet er til stede, og der er luftet ud inden besøg.

Det er ifølge organisationen især problematisk for gravide medarbejdere, ligesom røgen også sprede sig til gangene og de øvrige lejligheder.

Få påbud på området

Det er Arbejdstilsynet, som skal føre tilsyn med, at loven overholdes. Det er dog sjældent, at tilsynet griber ind overfor plejehjem, hjemmepleje og døgninstitutioner.

De seneste ti år har tilsynet i mindst fire tilfælde givet et påbud, fordi ansatte i ældreplejen eller døgninstitutioner ikke var tilstrækkeligt beskyttet mod cigaretrøg. Det viser Fagbladet FOAs gennemgang af tilsynsdata.

Tilbage i 2016 fik et plejehjem eksempelvis et strakspåbud, fordi der var ”tydelig røglugt på gangarealer og på de ansattes kontorer”.

Arbejder du et sted, hvor cigaretrøg udfordrer arbejdsmiljøet? Eller har I måske på din arbejdsplads fundet løsninger, som andre kan inspireres af? Så skriv gerne til journalist Rasmus Handberg på rahbn@foa.dk


Fagbladet anbefaler