Ansatte i psykiatrien kritiserer nyt tiltag: Forkert at lade os scanne patienter med metaldetektorer

”Relationen og patientbehandlingen er udfordret, når vi dagligt skal varetage fængselslignende arbejde, og det gør noget ved kontakten til patienterne,” siger Peter Bugge, der er social- og sundhedsassistent og arbejdsmiljørepræsentant i retspsykiatrien i Aarhus. Niels Åge Skovbo (arkivbillede)

Det udfordrer relationen til patienten, lyder det fra arbejdsmiljørepræsentant. Medarbejderne opfordrer regionen til at ansætte eksternt vagtpersonale til at løse opgaven.

10. juli

Personalet er glade for initiativet, men kritiserer udførslen.

Så kort kan budskabet fra Peter Bugge, arbejdsmiljørepræsentant i retspsykiatrien i Aarhus, sammenfattes.

Siden juni har han og kollegerne på de retspsykiatriske sengeafsnit i Aarhus og Viborg haft til ansvar at scanne patienterne med en håndholdt metaldetektor.

”Det er ikke hensigtsmæssigt, at vi som behandlere kommer så fysisk tæt på patienterne, og de mest syge patienter kan få unødige vrangforestillinger om vores hensigter som personale,” siger Peter Bugge, der udover at være arbejdsmiljørepræsentant også er social- og sundhedsassistent på retspsykiatrisk afsnit R2 på Aarhus Universitetshospital.

Ifølge Peter Bugge er medarbejderne grundlæggende tilfredse med, at deres arbejdsgiver - Region Midtjylland - handler på baggrund af en række tragiske hændelser i psykiatrien.

Senest blev en læge stukket med kniv af en patient på Psykiatrisk Center Amager i midten af juni, og tilbage i marts blev en patient knivdræbt af en medpatient på retspsykiatrisk afsnit i Aarhus.

”Der var nødt til at ske et eller andet,” konstaterer Peter Bugge.

Flere fejlkilder

Endnu har personalet ikke fanget våben eller våbenlignende genstande, men flere patienter opfatter det som grænseoverskridende og unødig mistænkeliggørelse at blive scannet, fortæller arbejdsmiljørepræsentanten.

”Det udfordrer relationen og patientbehandlingen, når vi dagligt skal varetage fængselslignende arbejde. Det gør noget ved kontakten til patienterne.”

”Samtidig er det en opgave, som vi ikke er uddannet til, så der vil altid ske variation i, hvordan vi scanner. Der kan være patienter, man er utryg ved, som man af den grund ikke scanner ordentligt. Det kan også være, at man kender en patient så godt, at man tænker, ’du har jo ikke noget med ind’, og derfor ikke scanner godt nok. Så der er flere fejlkilder,” siger Peter Bugge.

Opfordrer politikerne til at handle

I et brev til regionsrådet, som Fagbladet FOA har læst, opfordrer medarbejderne politikerne til at finde midler til at ansætte eksternt vagtpersonale til at stå for at scanne patienterne.

”Så personalet ansat i retspsykiatrien kan fokusere på pleje, behandling og rehabilitering af patientgruppen i et sikkert arbejdsmiljø,” står der i brevet.

Her opfordrer medarbejderne også til, at der etableres karme- og taskescannere, som man kender det fra blandt andet lufthavne, ved indgangene.

”Det ville meget lettere for patienten at acceptere, hvis det var egentligt vagtpersonale, der stod for det, for så vil det være en konsekvent handling ved hovedindgangen, der ikke fordrer til diskussion og misforståelser,” siger Peter Bugge.

Det har ikke været muligt at få en kommentar til medarbejdernes ønske fra Region Midtjylland.

I sidste uge besluttede regionen at udvide brugen af håndholdte metaldetektorer, så også patienter på udvalgte almenpsykiatriske afdelinger fremover – ved mistanke – vil blive scannet.

Initiativet kommer som reaktion på flere ’voldsomme hændelser’ i psykiatrien, forklarer Tina Ebler, hospitalsdirektør for psykiatrien i Region Midtjylland i en pressemeddelelse.

”Jeg kan godt forstå, at den slags episoder kan skabe utryghed både hos vores medarbejdere, vores patienter og deres pårørende,” siger hun.

FOA: Giver et miskmask i relationsarbejdet

I FOA kalder sektorformand Tanja Nielsen det for ’mega-ærgerligt’, at personalet selv har ansvaret for at scanne patienterne.

”De kunne ansætte portører eller rådhusbetjente til at udføre dén opgave. De er uddannet i deeskalering. Det skal ikke være plejepersonale, for det giver et miskmask i relationsarbejdet. Og derudover får de en ekstra arbejdsopgave oveni hatten.”

Til gengæld er sektorformanden glad for, at metaldetektorer tages i brug for at øge sikkerheden for både medarbejdere og patienter.

”Dér, hvor de allerdårligste patienter er, burde man uden at blinke etablere metaldetektorer. Man skal bruge alle de redskaber, man kan, for at patienter og medarbejdere kan have en tryg hverdag. Jeg har flyttet mig fra at sige, ’det er ikke løsningen’, til at sige, at ’det er én af løsningerne’ for at sikre, at våben eller værktøjer kommer med ind,” siger Tanja Nielsen.

Også i Region Hovedstaden vil man som et forsøg indføre brug af håndholdte metaldetektorer. I første omgang som et såkaldt pilotprojekt på psykiatrisk akutmodtagelse på Psykiatrisk Center Amager.

For at øge sikkerheden har regionen også ansat sikkerhedsassistenter. De vil sammen med en sundhedsfaglig medarbejder stå for at scanne patienterne, oplyser Region Hovedstaden til Fagbladet FOA.