Ældreplejens personale i Slagelse kæmper med tidspres: ”Vi risikerer at ende som en forsidehistorie”

Lena Jensen og kollegerne i hjemmeplejen har nul minutter til at skrive indkøbsliste og bestille varer på nettet til borgerne. Lauge Høskuldsson Eilsøe-Madsen

I Slagelse Kommunes hjemmepleje har stramme tidsplaner skabt udfordringer for personalet. Tidspresset gør personalet forrået, advarer social- og sundhedshjælper.

10. juni

Morgenpleje skal nås på ti minutter – ikke tolv som førhen. Skal du have borgeren i bad oveni morgenplejen, har du et kvarter og ikke 45 minutter som tidligere. Skal vedkommende på toilettet, skal det ordnes på fem minutter. Og skal du ved samme besøg lave en indkøbsliste og bestille dagligvarer til gamle hr. Jørgensen på nettet, har du ikke længere ét minut. Nej, det får du nu nul minutter til.

Sådan er virkeligheden i Slagelse Kommunes hjemmepleje, hvor social- og sundhedshjælper Lena Jensen arbejder.

Her har adskillige kommunale besparelser over de seneste år betydet, at personalet i ældreplejen skal nå mere på mindre tid.

”Jeg er bange for, hvad der kan ske på den lange bane. Man kan sgu godt spare for meget. Jeg frygter, at vi er de næste, der ender på forsiden i en eller grim historie om ældreplejen,” siger Lena Jensen.

Giver skyggearbejde og forråelse

For at nå det hele ved Lena Jensen, som også er tillidsrepræsentant, at flere kolleger skyggearbejder – altså møder ind før tid eller bliver for længe uden at få løn for at komme til bunds i opgaverne.

”Og når der så i sommerferien kommer vikarer ind, kan de ikke nå det samme, som dem, der overpræsterer. Vi får at vide, at vi bare må prøve at overholde tiden og så håbe på, at der kommer nogle pårørende senere. Men vi kan jo ikke efterlade en borger med sæbe i håret,” siger Lena Jensen.

Og den her slags tidspres, forklarer Lena Jensen, resulterer i en begyndende forrået adfærd blandt hende selv og kollegerne.

”Jeg har observeret mig selv stå hos en borger, der har mistet funktionen i armene, som ikke kan noget, og som gerne vil det ene og det andet, men fordi jeg er tidspresset, kommer jeg til at snerre.”

”De fleste mennesker i det her fag har jo valgt det, fordi de gerne vil yde en omsorg og sundhedspleje. Men man går hen og bliver modbydelig i sidste ende uden at ville være det,” siger hun.

Privatfoto

Ny ældrelov

Med den ny ældrelov, som træder i kraft den 1. juli næste år, kommer der en ny visitationsmodel, hvor borgerne får visiteret hjælp i pakker og ikke i enkeltydelser.

Men Lena Jensen vil se det virke, før hun tror det.

”Vi har førhen arbejdet med visitationspakker, og dengang var pakkerne ikke store nok til dem, der havde det sværest. Så jeg kan godt være bekymret for, at det samme sker,” siger hun.

FOA: Stop tidstyranni

Hos FOA forstår sektorformand i Social- og Sundhedssektoren, Tanja Nielsen, godt, at Lena Jensen er både frustreret og stresset.

”Vi skal væk fra det her tidstyranni, og vi skal have minutterne væk fra personalets kørelister. Når arbejdsgiverne sætter minutter på den enkelte opgave, stresser det medarbejderne helt sindssygt.”

”Jeg forstår godt hendes frustration,” siger hun.

”Vi skal have etableret de her små, tværfaglige teams. Det er altså bare vejen frem, at man får en borger, man skal ud til, og så finder man ud af, hvilke opgaver der skal løses – og har tiden til det. Det skaber bare et bedre arbejdsmiljø for medarbejderne,” siger Tanja Nielsen.

Kommune: Handler ikke altid om mere tid

Therese Gjerde Corfix er chef for Sundhed og Ældre i Slagelse Kommune. Hun anerkender, at medarbejderne i hendes organisation har travlt og ’nok at se til’. Hun siger, at der har været justeringer i serviceniveauet i kommunen, som medarbejderne kan mærke.

”Det er væsentligt for mig, at samtalerne tages lokalt. Min oplevelse er, at vi stiller strukturerne til rådighed for, at man kan tale om de her ting, og at der også er en dialog om det derude,” siger Therese Gjerde Corfix og tilføjer, at kan man ikke finde løsninger lokalt, kan problemet altid løftes til højere MED-niveau eller til ledelsesniveau.

Konkret kender hun ikke til, at der skulle være nogle opgaver, som medarbejderne har nul minutter til at løse, men hun siger, at der skal ses på det, hvis det gør sig gældende.

”Men det er jo ikke sådan, at det altid er mere tid, der skal til. Det handler også nogle gange om at justere den opgave, man leverer. Der kan være mange løsninger på oplevelsen af at føle sig presset i sin hverdag.”

- Lena frygter, at Slagelse Kommune bliver den næste forsidehistorie. Hvad tænker du, når hun siger det?

”Det, synes jeg, er voldsomt. Hvis man har den bekymring, er det rette sted at tage den snak med sin leder og på sin arbejdsplads. Vi har gjort mange tiltag for at arbejde med det her,” siger Therese Gjerde Corfix og nævner blandt andet et kursus i mentalisering, som medarbejderne har fået.