9.800 særlige p-pladser på vej til hjemmeplejen i København

Københavns Kommune forsøger at komme hjemmeplejens problemer med at finde parkeringspladser til livs. Colourbox

Næste år bliver det nemmere for hjemme- og sygeplejen at parkere i hovedstaden, hvilket skal løse parkeringsproblemer for især aften- og nattevagter.

04. juni 2024

Parkeringsbøder betalt af egen lomme, forsinkelser og spildtid, der kunne være brugt på borgere.

I årevis har det været en udfordring for hjemmeplejens personale at finde parkeringspladser om aftenen og natten, når de skal besøge borgere med særlige behov eller ældre.

Men nu kommer Københavns Kommune med en løsning.

Kommunens Teknik- og Miljøudvalg har nemlig besluttet, at plejepersonalet fremover må bruge 9.800 ekstra parkeringspladser i hovedstaden. Parkeringspladser, der indtil nu har været reserveret til andre køretøjer, blandt andet el-delebilspladser. Derudover ryger Middelalderbyen, der er en kommende forbudszone, i puljen, når københavnere skal have hjemmebesøg.

Ifølge en pressemeddelelse fra Københavns Kommune udtaler sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling:

”Vi mangler medarbejdere i ældreplejen, så det er naturligvis vigtigt, at medarbejderne bruger deres tid på det vigtigste – nemlig på borgerne. Det holder ikke, at man om natten skal bruge sparsom tid på at køre rundt og lede efter en parkeringsplads og endda risikere at få en parkeringsbøde for at passe sit arbejde.”

Særlig tilladelse

En anden del af løsningen indebærer, at biler med hjemmeplejelicens får lov til at parkere uden for de ellers gældende krav om, at elbiler kun må holde på ladepladser i en begrænset periode fra 8-19. Derudover undersøger udvalget muligheden for at inddrage ambassadepladser.

”Hvis der er p-pladser i København, som står tomme, giver det for mig god mening, at hjemmeplejen kan benytte dem under deres relativt korte besøg, når der skal ydes omsorg for og pleje til københavnerne,” udtaler Teknik- og miljøborgmester Line Barfod.

Beslutningen har været undervejs siden august 2023, hvor Fagbladet FOA kunne fortælle, at Færdselsloven allerede indeholder paragraffer, der gør det muligt for kommuner at reservere parkeringspladser til særlige formål. Paragrafferne betyder også, at vejmyndigheden for en offentlig vej sammen med politiet kan bestemme, hvordan veje og parkeringspladser placeres og regler for parkering.

Teknik og Miljøudvalget forventer, at der vil blive givet adgang til de 9.800 ekstra parkeringspladser i løbet af 2025.