127 sager på 15 måneder: Dårligt indeklima plager skoler og daginstitutioner

Colourbox

Kommuners økonomi spænder ben for godt indeklima, siger professor. Konsekvensen er gener som hovedpine, træthed og koncentrationsbesvær.

i dag kl. 10.34

Tusindvis af børn og ansatte er dagligt udsat for dårligt indeklima i landets skoler og daginstitutioner.

På 15 måneder - fra februar sidste år til maj i år - har Arbejdstilsynet i 127 tilfælde vurderet, at arbejdsmiljøloven var overtrådt eller krævet, at forholdene blev undersøgt nærmere.

Det viser Fagbladet FOAs gennemgang af tilsynsdata.

”Det kunne sikkert godt være værre, men det kunne bestemt også være bedre,” siger Jørn Toftum, der er professor ved DTU og forsker i indeklima.

Han pointerer, at problemer med institutionernes dårlige indeklima har været kendt i mere end 30 år. Dengang blev nogle af de tidlige indeklimaundersøgelser i danske skoler gennemført.

”Undersøgelserne har medvirket til, at der er kommet væsentligt mere fokus på det, og over tid er det måske blevet en anelse bedre,” vurderer Jørn Toftum.

Risiko for sundhedsgener

Dårligt indeklima risikerer at gå ud over ansatte sundhed, konstaterer Arbejdstilsynet i sine rapporter.

”Særligt er der risiko for udtrætning, koncentrationsbesvær, hovedpine, og at energiniveauet sænkes til en grad, som kan have konsekvens for de ansattes arbejdsevne,” lyder det eksempelvis i en tilsynsrapport.

Hvis man udnytter personalets viden og kendskab til bygningerne bedre, kan man forebygge og undgå mange af de helt store og dyre renoveringer

Thomas Brücker, Sektformand i FOA

Det er hovedsageligt dårlig luftkvalitet, der fører til kritik fra Arbejdstilsynet. Og det er netop den store synder, forklarer Jørn Toftum.

“Det er svært at få tilstrækkelig luft ind i lokalerne, når der er så mange elever, der sidder så tæt sammen,” siger professoren og tilføjer, at det også uundgåeligt har konsekvenser for indlæring:

”Eleverne taber koncentrationen tidligere, end de ellers ville have gjort det. Og så har dårlig luftkvalitet en masse afledte negative konsekvenser som allergier og astma.”

Fagbladets gennemgang af udvalgte tilsynsrapporter bekræfter billedet.

Flere steder beskrives luften som tung og dårlig, og ansatte giver udtryk for sundhedsgener som kvalme, utilpashed og hovedpine.

Det viser tallene

I 127 tilfælde har Arbejdstilsynet fundet problemer med indeklimaet i dagtilbud og på skoleområdet i perioden 1.2.2024 til 8.5.2025

Tilsynet har enten givet et påbud eller tilbudt et aftaleforløb for at løse et arbejdsmiljøproblem relateret til indeklima.

65 af afgørelserne handler om luftkvalitet, 30 om fugt og skimmelsvamp, 28 om varme, kulde og træk, 3 om belysning og 1 handler om øvrige indeklima-belastninger.

Kilde: Fagbladet FOAs gennemgang af Arbejdstilsynets tilsynsdata.

Der er kigget på tilsyn hos aldersintegrerede institutioner, børnehaver, vuggestuer, folkeskoler, SFO'er og specialskoler for handicappede. 

 

Gamle bygninger

Hovedproblemet er, forklarer Jørn Toftum, at de fleste folkeskoler er bygget før 1995, hvor bygningsreglementet endnu ikke stillede tidssvarende krav til ventilation i skoler.

Mange daginstitutioner holder desuden til i ældre bygninger, der oprindeligt var beregnet til helt andre formål.

”Mange børn og voksne giver en anden belastning, men bygningerne er ikke nødvendigvis gearet til at rumme en børnehave,” siger Jørn Toftum.

Det er kommunernes ansvar at sørge for vedligeholdelsen af skoler og daginstitutioner. En løsning er installation af ventilationsanlæg.

”Men især de mindre kommuner kan have svært ved at finde budget til det. Godt indeklima hænger næsten uløseligt sammen med de budgetter, som kommunalbestyrelserne beslutter,” siger Jørn Toftum.

FOA vil have kortlagt problemet

I FOA efterlyser sektformand Thomas Brücker, at alle kommuner får kortlagt problemets omfang.

”For det er et massivt problem derude. Rigtig mange skoler er slidte, og mange skal renoveres. Det kræver store summer af penge. Men så må man række hånden ud til Christiansborg og sige, at problemet er så stort, at det er en opgave, man ikke selv kan løse,” siger han.

Han mener også, at centralisering af det tekniske servicepersonales opgaver har gjort det vanskeligere at opdage problemer i tide.

”Hvis man udnytter personalets viden og kendskab til bygningerne bedre, kan man forebygge og undgå mange af de helt store og dyre renoveringer,” siger Thomas Brücker.


Fagbladet anbefaler