Sådan bliver I den bedste arbejdsplads for elever: Her er de vigtigste råd
Fejl skal ikke være noget, man frygter. Det skal være noget, man lærer af som elev. Det var et af budskaberne til FOAs oplæringsvejledere.
03. december
Der var engang, hvor social- og sundhedsassistent Thormund Larsen havde den principielle opfattelse, at hans elever aldrig begik fejl.
"Da jeg begyndte som vejleder for nogle år siden, var det lidt af et tabu at begå fejl. Sådan har jeg det ikke mere," siger han.
"Der kom en ny leder, som havde en anden tilgang, nemlig at ’den største læring ligger i fejlen’. Det har givet en helt ny kultur. Jeg har endda været ude for en kollega, der registrerede en utilsigtet hændelse (UTH, red.) omkring sig selv. Det var supergodt gået," siger han.
Som oplæringsvejleder i den udekørende hjemmepleje i Stevns Kommune tager han i dag den samme tilgang med i forhold til eleverne i hjemmeplejen.
"Når elever fortæller, at de har begået en fejl, forsøger jeg at have en meget positiv tilgang til det hele tiden, så de ikke føler, de skal virke brødebetyngede," forklarer han.
Tre konkrete råd
Thormund Larsen og flere hundrede andre oplæringsvejledere er i disse dage samlet i København og Kolding til FOAs årlige oplæringsvejlederkonference. Det er den 11. af slagsen, og 2024-udgaven sætter skarpt fokus på det gode læringsmiljø. Her er det blandt andet vigtigt, at arbejdsmiljøet også gør det trygt at lave fejl.
En af oplægsholderne er lektor Anne Katrine Kamstrup fra Nationalt Center for Erhvervspædagogik på Københavns Professionshøjskole. Hun kan fortælle om ny forskning, der understreger, hvor vigtig en konstruktiv tilgang til det at begå fejl er.
”Fejl er en del af at lære noget nyt. Hvis det er trygt at begå fejl, og man kan tale højt om dem som kollegaer, betyder det, at eleverne reflekterer og udvikler sig mere selvstændigt, fordi de får lov til at fejle,” siger hun.
Når der er et godt socialt og fagligt fællesskab på en arbejdsplads, kan man også arbejde mere målrettet med at bruge fejlene konstruktivt. Anne Katrine Kamstrup har tre konkrete råd:
- Man kan tilrettelægge nogle passende opgaver, hvor der er en margin for fejl – selvfølgelig uden at borgernes helbred risikeres.
- Man kan opfordre elever til at tale om fejl.
- Man kan italesætte sine egne fejl og tage eleverne med ind i ens eget refleksionsrum.
Jan Bisgaard, som også er lektor på Københavns Professionshøjskole, kan fortælle om tilfælde, hvor fejl på nogle arbejdspladser har ført til skældud eller ligefrem bagtalelse i gruppen af medarbejdere – noget, han advarer kraftigt imod.
”Jo mere åbenhed, der er, desto mere enighed er der også om, at fejl skal kunne komme frem i lyset,” siger han.
”Man kan ligefrem dyrke det på den måde, at man gør opmærksom på fejlen i plenum og måske laver et lille skilt, man hænger op, så alle kan lære af fejlen. Mentaliteten skal være: ’Det var en god fejl, du har lavet, lad os alle lære af den.’ ”
Stil de opklarende spørgsmål
Blandt deltagerne var også social- og sundhedsassistent Anette Lykke, som er oplæringsvejleder og koordinerende vejleder for hjemmeplejen i Bispebjerg-Nørrebro-området.
Her gør de meget ud af at arbejde med en konstruktiv fejlkultur.
”Vi går ikke og gemmer på det, hvis vi laver fejl, for vi er jo alle sammen kun mennesker,” siger hun.
Blandt andet afholder de ’læringsonsdag’ for alle eleverne hver anden onsdag fra 10.30-15. Her kan de for eksempel arbejde med en hygiejnedukke, hvor den nedre toilette kan trænes, og alle de opklarende spørgsmål kan stilles.
”Nogle af de ting, eleverne har lært i skolen, harmonerer måske ikke helt med, hvad de har oplevet i praksis, og det kan være sådan nogle ting, vi kigger på og hjælper hinanden med på tværs. Vi sørger også for, at eleverne får en længere frokostpause sammen, så de har mulighed for at udveksle erfaringer,” siger Anette Lykke.
En anden deltager på konferencen var distriktsleder Jannich Lind fra Roskilde Kommune. Han var med for at samle inspiration til kommunens ejendomsservice-enhed, hvor de snart skal til at have elever.
”Min tilgang er, at dem, der er i lære, selvfølgelig også skal lære af deres fejl. Det er udvikling i min optik,” siger han.
”Jeg plejer at spørge: Vil du helst behandles på et hospital, hvor de ifølge dem selv aldrig laver fejl, eller på et hospital, hvor de indrømmer, at de indimellem laver fejl? Måske vil man umiddelbart vælge det første, men ved nærmere eftertanke er det nok usandsynligt, at de aldrig laver fejl, så mon ikke det andet hospital alligevel er der, hvor de er dygtigst, fordi de ikke laver den samme fejl igen og igen?”
Mandag var der oplæringsvejlederkonference i København. Onsdag er det i Kolding.