Privat plejefirma konkurs: Sanne blev fritstillet og mangler 260.000 kroner

Carelink har overtaget cirka 360 udekørende ansatte fra den konkursramte virksomhed HjemmeHjælpen A/S. Malin Schmidt

Efter 18 år i HjemmeHjælpen A/S er social- og sundhedsassistent Sanne Yesilmen fritstillet på grund af virksomhedens konkurs. Nu kæmper hun og mange andre tidligere ansatte sammen med FOA for de penge, de har til gode.

i dag kl. 09.55

Det var ikke, fordi det kom som et lyn fra en klar himmel for social- og sundhedsassistenten Sanne Yesilmen, da HjemmeHjælpen A/S i juli gik konkurs.

De ansatte havde ifølge Sanne fået at vide, at pengene var små, og at cheferne skulle til mange møder med potentielle købere af den private plejevirksomhed.

Så da virksomheden Carelink meldte sig på banen til at føre virksomheden videre, fik Sanne ro i maven.

I alt blev otte fritstillet

Sanne var en af i alt otte ansatte hos HjemmeHjælpen A/S, som ikke kom med, da Carelink overtog virksomheden.

Sanne fik i november efter mange år som tillidsrepræsentant ny stilling som vikarkoordinator, men på grund af stresssygemeldinger fungerede hun reelt som driftschef. De otte fritstillede var alle en del af den administrative drift.

I alt har Carelink overtaget cirka 360 udekørende ansatte, oplyser koncernchef Søren Lybye.

”Da vi fik at vide, at vi var solgt, var der først lettelse. At nu blev vi reddet. Det skulle nok blive godt,” siger Sanne.

”Men da jeg så et par dage efter sammen med en håndfuld andre blev kaldt til samtale, hvor vi fik at vide, at vi var fritstillet, følte jeg mig så dum,” siger Sanne, som efter 18 år på stedet måtte pakke sine ting og tage hjem.

Sanne Yesilmen havde været ansat i 18 år i virksomheden. Jacob Nielsen

3,5 millioner kroner til gode

Men fritstillingen er ikke Sannes eneste hovedpine. For på grund af konkursen hos HjemmeHjælpen A/S har hun en stor pose penge i klemme – den dækker blandt over løn og feriepenge.

Sannes eget bud er, at hun har et udestående på cirka 260.000 kroner.

Og hun er ikke alene.

Lise Lotte Nissen, som er overenskomstkonsulent i FOA SOSU og behandler de mange sager om pengeudeståender med Lønmodtagernes Garantifond, gætter på, at de FOA-medlemmer, som har været hos HjemmeHjælpen A/S, tilsammen har cirka 3,5 millioner til gode.

”Vi har endnu ikke et overblik over, hvor mange penge det drejer sig om, men et slag på tasken vil være, at hvert medlem i gennemsnit har et udestående på cirka 40.000 kroner,” siger Lise Lotte Nissen i en pressemeddelelse.

Jeg ved, at FOA gør alt, hvad de kan for at skrabe alt hjem til mig, som jeg er berettiget til.

Sanne Yesilmen, social- og sundhedsassistent

Lise Lotte Nissen oplyser også, at FOA SOSU hjælper de medlemmer, der er kommet i klemme i forhold til feriepenge her i august med et lån, så de kan komme på ferie. 

Hjælp af FOA

Både Sanne Yesilmen og nuværende tillidsrepræsentant social- og sundhedshjælper Rugiatu Kallon føler sig i trygge hænder hos FOA.

”Jeg ved, at FOA gør alt, hvad de kan for at skrabe alt hjem til mig, som jeg er berettiget til. Og hvis de ikke kan få det hjem, er det, fordi jeg ikke har ret til det. Det er så vigtigt at være medlem af FOA – især i det private. For de her konkurser sker altså,” siger Sanne.

Rugiatu understreger også, hvor stor en hjælp hun har fået af FOA under processen, hvor hun måtte afbryde sin sommerferie for at svare på spørgsmål fra kolleger.

Der er masser jobs at få. Jeg kommer ikke til at gå og kede mig.

Sanne Yesilmen, social- og sundhedsassistent

”Min telefon ringede og ringede, og jeg kunne ikke lade være at svare, for jeg synes jo, det er synd for folk. Men FOA har virkelig været en kæmpe hjælp. De har virkelig lettet trykket for os. Vi har bare skullet sende forskellige informationer ind, og så har de taget over derfra,” siger hun.

På den måde har Rugiatu og kollegerne kunnet passe deres arbejde ude hos borgerne, mens FOA har ført sagerne.

”Det er lidt hårdt, men jeg synes faktisk, at stemningen har været god. Og jeg har taget det med et smil. De fleste, som er medlem af FOA, er helt rolige,” siger hun.

Glad trods alt

Selvom det har været omvæltende for Sanne at blive fritstillet fra den ene dag til den anden efter 18 år samme sted, er hun glad for det her på anden side.

”Et eller andet sted føler jeg faktisk, at de har gjort mig en tjeneste. For til sidst havde jeg svært ved at huske folks navne, jeg kunne pludselig blive grådlabil, jeg kunne glemme, hvad jeg havde gang i midt i en opgave, jeg havde hjertebanken og trykken for brystet, fra jeg gik ind ad døren, til jeg gik ud igen på grund af et alt for stort arbejdspres og dårligt arbejdsmiljø,” siger Sanne.

Hvad hun skal nu, er stadig lidt oppe i luften. Hun vil gerne prøve nogle forskellige arbejdspladser af som vikar, før hun endeligt beslutter sig.

”Men der er masser jobs at få. Jeg kommer ikke til at gå og kede mig,” siger Sanne.

Carelink: ’Utrolig ærgerligt’

I en mail til Fagbladet FOA skriver koncerndirektør i Carelink Søren Lybye, at han er sikker på, at Carelink kan skabe en veldrevet virksomhed til glæde for både borgere, kunder og medarbejdere.

”Det er naturligvis utrolig ærgerligt, at HjemmeHjælpen ikke har kunnet drifte virksomheden på en økonomisk forsvarlig måde. Jeg håber, at ingen har penge i klemme, som rekonstruktøren, Lønmodtagernes Garantifond og FOA ikke kan håndtere efter gældende regler,” skriver koncerndirektøren.

Læs mere, hvis din arbejdsgiver går konkurs


Fagbladet anbefaler