Ny lærepladsaftale for pædagogiske assistenter er landet
Antallet pædagogiske assistent-elever, der bliver tilbudt læreplads i kommuner og regioner, skal i fremtiden være på minimum 2.000 om året, lyder det i ny aftale.
i dag kl. 09.48
Landets kommuner og regioner skal fremover hvert år tilbyde mindst 2.000 pædagogiske assistentelever en læreplads.
Sådan lyder det i en ny aftale, der landede i dag mellem staten, Kommunernes Landsforening (KL) Danske Regioner, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og FOA.
”Det er et tilfredsstillende resultat,” siger Kim Henriksen, formand for Pædagogisk Sektor i FOA om aftalen, der slår fast, at kvaliteten i dagtilbud skal styrkes ved hjælp af pædagogisk uddannet personale.
”Med aftalen har parterne vist, at der er fokus på at understøtte uddannelsesdelen på de pædagogiske arbejdsområder.”
1.200 afviste
Og aftalen lander på et tørt sted. Alene i år har over 1.200 kvalificerede elever nemlig fået afslag på at komme ind på uddannelsen til pædagogisk assistent, og omvendt er der kun blevet optaget lidt flere, nemlig godt 1.500 elever. Det viser tal fra Danske SOSU-skoler.
Imens er søgningen til pædagoguddannelsen vel at mærke faldet dramatisk fra 6.000 ansøgere i 2019 til 4.000 i 2025.
Og det er ironisk, at man afviser så mange, når der er brug for langt mere kvalificeret arbejdskraft på det pædagogiske område, end vi har i dag.
Sådan lyder det i hvert fald fra FOA-sektorformanden, der nævner de massive rekrutteringsudfordringer, der er på både dagtilbudsområdet og det specialiserede socialområde.
Ubesatte stillinger
For eksempel forblev næsten en fjerdedel, nemlig 22 procent, af landets ledige pædagogstillinger ubesatte, viser det seneste rekrutteringsoverblik fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, STAR.
”Jeg hæfter mig ved, at aftalen forpligter os på at være i dialog om behovet for at uddanne medarbejderne,” siger Kim Henriksen og understreger, at det efterhånden er etableret, at kvaliteten i dagtilbud hænger sammen med medarbejdere med en pædagogisk uddannelse.
”Det er lige præcis det, vi hører fra vores medlemmer. At de ved hjælp af den pædagogiske assistentuddannelse føler, at de er langt bedre rustede til at understøtte børnene. Derfor mener vi også, at det er den rigtige vej at gå, at uddanne langt flere pædagogiske assistenter.”
Stiller større krav
En undersøgelse af medarbejderne i dagtilbud fra Statens Evalueringsinstitut EVA påviste da også tidligere i år, at kun 65 procent af det pædagogiske personale i landets dagtilbud, havde en pædagogisk uddannelse. Vel at mærke på et område, hvor de to store, nationale kvalitetsundersøgelser kunne konkludere, at der er en alt for lav pædagogisk kvalitet i både vuggestuer, dagpleje og børnehaver.
Aftalen slår fast …
At kommunerne forpligter sig til som minimum at tilvejebringe 2.000 lærepladser årligt i aftaleperioden.
At følge udviklingen i niveauet af EUV1-elever, altså elever over 25, der har minimum to års relevant erhvervserfaring.
At ambitionen fortsat er en bred sammensætning af elevtyper på uddannelsen til pædagogisk assistent i forhold til erfaring og alder.
Læs hele aftalen ved at klikke på linket.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Samtidig stiller psykiatriplane med sit kompetenceløft til medarbejdere i socialpsykiatrien og rammeaftalen på handicapområdet krav til langt mere arbejdskraft med en pædagogisk uddannelse i fremtiden. Blandt andet med sit uddannelseskrav på sikrede tilbud og kravet om, at medarbejderne på højt specialiserede tilbud skal have en relevant uddannelsessammensætning.
Lav ledighed
Derfor giver det heller ikke mening, at unge, der faktisk gerne vil uddanne sig til pædagogisk assistent og har kompetencerne til det, bliver afvist, fordi kommunerne ikke kan tilbyde dem en læreplads.
Derfor mener Kim Henriksen, at det er oplagt at gribe dem, der både kan og vil.
Tip Fagbladet FOA
Har du en ide eller et tip til en historie Fagbladet FOA skal se nærmere på? Det kan være både positive og kritiske historier om dit arbejde, dit arbejdsliv og dine arbejdsforhold. Du kan trygt kontakte os, vi bruger ikke noget, uden du ved det. Du kan kontakte os på redaktionen@foa.dk
Ledigheden blandt de pædagogiske assistenter er da også faldet dramatisk. Hvor den var på 14,4 procent i 2015, er den nu kun på 4,1 procent, ifølge tal, som FOA har trukket. Især på døgnområdet er ledigheden lav, her er kun 1,9 procent af de pædagogiske assistenter ledige.
”Der er et suverænt flertal af de uddannede, der er i beskæftigelse, og de viser, at en uddannelse til pædagogisk assistent giver jobmuligheder for den enkelte.”
Han mener, at tallene taler sit eget tydelige sprog.
”Der er brug for de pædagogiske assistenter derude.”
Bosteder og dagpleje
Et lyspunkt i aftalen, ifølge Kim Henriksen er, at den fokuserer bredt på det pædagogiske område.
”Jeg er tilfreds med, at parterne med aftalen har slået fast, at der er en bredde i uddannelsesmulighederne,” siger han.
For aftalen understreger, at eleverne skal præsenteres for flere dele af det pædagogiske felt.
”Det er vigtigt, at eleverne ser, at der er flere pædagogiske arbejdsområder end dagtilbudsområdet, man kan arbejde på som pædagogisk assistent. For eksempel bosteder, dagplejen, folkeskolen og det fritidspædagogiske område.”
Fakta:
Den første trepart – altså en aftale mellem arbejdsgiver, arbejdstagerorganisation og staten - blev indgået i 2007 og bestod af en årlig minimumsdimensionering på 1.000 lærepladser i perioden 2008-2015.
I 2016 blev det i trepart aftalt, at kommunerne forpligtede sig på at tilvejebringe 700 uddannelsesaftaler pr. år i perioden 2017-2018. Dette blev med trepartsaftale fra 2018 videreført til også at gælde i 2019.
I 2020 Herefter afventede regeringen, KL, Danske Regioner og FH at drøfte en ny flerårig dimensioneringsaftale for den pædagogiske assistentuddannelse, når aftalen om minimumsnormeringer er trådt i kraft.
Den nye aftale gælder fra 2027 til 2029, hvorefter parterne skal mødes igen.
Læs hele aftalen her.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet