Når der er sne og slud, skal sommerdækkene ud -Nu kan du få bøder for uegnede dæk

Forenede Danske Motorejere (FDM) anbefaler, at bilister skal få sat vinterdæk på i oktober. Colourbox

Kører du med ’åbenlyst uegnede’ dæk i vintervejret, risikerer du at få en bøde. FDM anbefaler derfor, at du allerede nu får monteret vinterdæk med snefnugssymbolet.

i dag kl. 09.10

Snart vil vintervejret for alvor gøre sin entre.

Temperaturen kan komme under frysepunktet, og som bilist kan du komme på glatis, hvis du ikke har de rette dæk på. 

For udover at sommerdæk har et dårligere vejgreb og bremseevne i kulden, kan det nu også koste dig dyrt, hvis du kører med uegnede dæk i vintervejret.

I værste fald kan enten du eller dine medtrafikanter komme alvorligt til skade.

Torben Kudsk, politisk chef hos FDM

Den 1. juli 2025 blev færdselsloven nemlig strammet, så du kan nu få en bøde på 1000 kroner pr. dæk, der er ’åbenbart uegnede’ til vejret.

”Indtil nu har der ikke været nogen regler eller lovgivning på området, så selv hvis man kørte galt i en snestorm på sommerdæk, er der mig bekendt ikke nogen, der er blevet sigtet for det,” siger Torben Kudsk, der er politisk chef hos Forenede Danske Motorejere (FDM), der er en interesseorganisation for bilister.

”Med den nye præcisering i færdselsloven har politiet nu et klart mandat til at give en bøde, hvis de vurderer, at dine dæk er åbenlyst uegnede til vejret.”

Vær opmærksom på dækkenes mærkning

I årevis har FDM råbt højt om, at der bør være lovgivning på området, ligesom i Tyskland, Norge og Sverige, fordi vinterdæk kan være afgørende for både trafikkens afvikling og din og andres sikkerhed.

”Det kan skabe lange køer, hvis man sidder fast i sneen, og i værste fald kan enten du eller dine medtrafikanter komme alvorligt til skade, hvis du glider på vejbanen og rammer en cyklist eller fodgænger. Konsekvenserne er mange,” siger han.

Men selvom lovgivningen nu er blevet strammet, påpeger FDM alligevel, at der er tale om en minimal løsning, for lovændringen efterlader en del til fortolkning.

Hvis der er hårdt vinterfører, skal man have dæk på, der er markeret med et snefnugssymbol.

Torben Kudsk, politisk chef hos FDM

For i sidste ende er det op til den enkelte betjent at vurdere, om dækkene er ’åbenlyst uegnede’ til vejret, og hvornår der er tale om almindeligt vintervejr eller hårdt vinterføre.

”Hvis der er vintervejr, hvor der er sne og sjap på vejene, mener myndighederne, at dækkene er velegnede, hvis de har ’M+S-mærket’. Men hvis der er hårdt vinterfører, skal man have dæk på, der er markeret med et snefnugssymbol,” siger Torben Kudsk.

Men FDM retter kritik af, at myndighederne godtager dæk, der er markeret med ’M+S’, da det er en gammel betegnelse, som dækproducenterne selv kan sætte på uden særlige krav eller tests.

Derfor anbefaler FDM, at bilister altid i vinterperioden kører med dæk, der bærer snefnugssymbolet, der viser tre bjergtoppe og et snefnug. Symbolet tildeles kun dæk, der har bestået særlige tests under vinterlige forhold.

Er helårsdæk gode nok til vinteren?

Ifølge FDM kan helårsdæk godt have snefnugssymbolet, som gør dem lovlige at køre på i hårdt vinterføre.

Men de er langt fra lige så gode og sikre som rigtige vinterdæk, påpeger Torben Kudsk.

”Rent lovgivningsmæssigt er helårsdæk med snefnugsmærket helt efter bogen, og der er ingen risiko for bøder, men man kan stadig risikere at stå i en situation, hvor man kører fast.”

Chaufføren bærer ansvaret

Det er ikke kun private bilister, der skal være opmærksomme på de nye regler.

Kører man for eksempel som social- og sundhedsansat i en bil fra et privat hjemmeplejefirma eller i en kommuneejet bil, er det stadig føreren – ikke bilejeren – der har ansvaret for, at bilen for eksempel har lovpligtige dæk på.

”Det er føreren af bilen, der har ansvaret for at tjekke, at hele bilen er lovlig. Hvis man kører i en bil uden de rigtige dæk, eller hvis der er fejl på lygterne, så er det føreren, der bliver straffet og ikke bilejeren,” forklarer Torben Kudsk.

Derfor anbefaler FDM, at man altid tager en runde om bilen, når man overtager den fra en kollega og tjekker, at alt er, som det skal være, inden man sætter sig bag rattet.

”Hvis man for eksempel opdager, at bilen ikke har de rette dæk, anbefaler vi, at man går til sin tillidsrepræsentant, leder eller kommunen og siger: ’Den her bil vil jeg ikke køre i, for jeg vil ikke have en bøde. I må finde en ny bil til mig’,” siger Torben Kudsk.

Skift til vinterdæk før frosten rammer

Den politiske chef i FDM opfordrer bilister til at handle i god tid. Vintervejret er uforudsigeligt og kan ramme fra den ene dag til den anden.

”Sørg for at få vinterdæk med snefnugsmærket helst allerede i oktober. Så er man sikker og klar til vinteren,” siger Torben Kudsk.


Fagbladet anbefaler