Kunstig intelligens kan blive en gave på jobbet – hvis du kender de her fem råd

Som medlem af FHs AI-panel har Leila Vorm deltaget i udviklingsarbejdet med anbefalingerne til brugen af kunstig intelligens i fremtidens arbejdsliv. Panelet fortsætter arbejdet. Pressefoto/FH

Hvordan bliver kunstig intelligens en god 'kollega' i fremtidens arbejdsliv? Det har hospitalsserviceassistenten Leila Vorm været med til at finde ud af.

i dag kl. 12.50

Ny teknologi er efterhånden blevet helt utrolig smart.

Men det er slet ikke spor klogt at indføre den nye teknologi uden at have medarbejderne med i processen.

Det er den røde tråd i de fem anbefalinger til, hvordan kunstig intelligens (AI) bliver et nyttigt værktøj på arbejdet, som Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) netop har præsenteret.

Anbefalingerne stammer fra et panel, der består af 10 medlemmer fra 10 forskellige fagforbund.

Her er de fem anbefalinger:

1

Lav en strategi i fællesskab for anvendelse af AI på arbejdspladsen

- Der bør være fuld gennemsigtighed i forhold til, hvad AI bruges til på arbejdspladsen. - Kompetenceudvikling skal tage højde for medarbejdernes forskellige niveauer og forudsætninger for læring. - Der bør fastsættes klare rammer og kriterier på den enkelte arbejdsplads for, hvornår det forventes, at medarbejderne bruger AI – og hvornår de ikke skal gøre det.

2

Lad tidsbesparelser med AI komme arbejdsmiljøet til gode

– Når AI implementeres, skal ledelsen prioritere at minimere farlige og nedslidende arbejdsopgaver. – Effektivisering med AI skal give større fleksibilitet – for eksempel mulighed for selv at planlægge, hvornår opgaver udføres. – Der skal afsættes arbejdstid til, at medarbejdere kan øve sig i og blive fortrolige med nye AI-redskaber.

3

Brug AI til at styrke lønmodtagernes faglighed og kreativitet

– Alle arbejdspladser bør have adgang til AI og ny teknologi som en del af en fælles kompetenceudvikling. – Medarbejderne skal inddrages i vurderingen af, hvilke opgaver det giver mening at overlade til AI. – Det skal være nemt at blive omskolet eller efteruddannet – både fordi AI forandrer arbejdsmarkedet hurtigt, og fordi teknologien samtidig åbner for målrettet, specialiseret undervisning.

4

Brug AI som en chance til at skabe mere samarbejde på tværs af fag

– Vi skal i fællesskab udvikle nye former for samarbejde med AI, så flere forskellige fagligheder kan bidrage til løsningen af komplekse opgaver. – AI kan understøtte tværfaglighed ved at oversætte mellem fagområder – uden at miste blikket for helheden. – I implementeringen af AI skal der være fokus på at bevare medarbejdernes forskellige faglige profiler og præferencer.

5

Gør plads til mangfoldigheden – AI kan give flere mulighed for at deltage på arbejdsmarkedet og i samfundet

– Alle skal tilbydes uddannelse i digital dannelse – enten i uddannelsessystemet eller via arbejdsmarkedsrettet efteruddannelse. – AI bør implementeres med fokus på at understøtte forskellige læringsprofiler, præferencer og tilgange til arbejdet, så ingen medarbejdere forfordeles. – Der skal udvikles kompetenceudviklingstilbud i demokratisk deltagelse med AI som redskab.

Læs mere på FHs side om kunstig intelligens.

Et af medlemmerne i FHs AI-panel er Leila Vorm, hospitalsserviceassistent og FOAs repræsentant.

”Kunstig intelligens er ikke en modspiller for os, har jeg fundet ud af. Det er en medspiller,” siger hun.

Det såkaldte supersygehus i Gødstrup, hvor hun arbejder, er et af de steder, hvor kunstig intelligens allerede bruges i stor stil.

Blandt andet er det et avanceret rørpostsystem til for eksempel blodprøver og lignende. Og så triller der computerstyrede robotkøretøjer rundt på gangene – AGV’er hedder de – som kan transportere større ting.

”Det betyder, at vi skåner vores kroppe, og der bliver frigivet tid, så vi i højere grad kan være med til at servicere patienterne og være en del af plejen,” siger Leila Vorm.

Skal være et menneske bag

Hun frygter på ingen måde, at ’maskinerne’ overtager hendes arbejde om få år:

”Vi bliver ikke overflødige, for der skal altid være et menneske bag vores robot. Og vores AGV’er skal stadig sendes rundt i den rigtige rækkefølge.”

Leila Vorm er begejstret for de fem anbefalinger, AI-panelet er nået frem til – ikke mindst punktet om, at strategierne for brugen af den nye teknologi skal laves i fællesskab på arbejdspladserne.

”Jeg er sikker på, der går folk rundt med gode ideer til at gøre noget anderledes. Serviceassistenter og mange andre faggrupper kommer jo ofte med en masse erfaring i bagagen, så der skal ledelserne være åbne overfor at lytte,” siger hun.

Hun er også begejstret for tanken om, at AI kan være med til at styrke fagligheden og indgå i forskellige former for efteruddannelse.

Mange – især i min generation – tænker ikke over, hvordan AI allerede er en del af hverdagen.

Leila Vorm, hospitalsserviceassistent

Og så er der hele punktet om, at AI giver flere mulighed for at blive en del af arbejdsmarkedet, fordi den kunstige intelligens lynhurtigt kan hjælpe med oversættelser mellem sprog og af fagudtryk.

”Mange – især i min generation – tænker ikke ovre, hvordan AI allerede er en del af hverdagen. Måske indtaler vi allerede nu en sms i stedet for at taste teksten med fingrene,” siger Leila Vorm.

”Om kort tid bliver det sikkert også almindeligt at oversætte tale direkte, mens vi arbejder. Det vil for eksempel kunne hjælpe de af mine kolleger, der ikke er så gode til dansk endnu.”

De ni andre repræsentanter i FHs AI-panel kommer fra Danmarks Lærerforening, Socialpædagogerne, 3F Transport, Finansforbundet, HK Stat, Dansk Skuespillerforbund, Teknisk Landsforbund, DSR og Dansk Musikerforbund.

Tip Fagbladet FOA

Har du en ide eller et tip til en historie Fagbladet FOA skal se nærmere på? Det kan være både positive og kritiske historier om dit arbejde, dit arbejdsliv og dine arbejdsforhold. Du kan trygt kontakte os, vi bruger ikke noget, uden du ved det. Du kan kontakte os på redaktionen@foa.dk


Fagbladet anbefaler