Kaspers drøm gik i opfyldelse: Skiftede landevejen ud med vandvejen

1:21

Kom med en tur på Fur-færgen med færgenavigatør Kasper Aakjær. Tobias Stidsen

I løbet af et enkelt år kan man blive uddannet til at sejle små færger i Danmark. Mød Kasper Aakjær fra limfjordsøen Fur – en af pionererne, der fik sin drøm opfyldt.

13. december

For fem år siden stod Kasper Aakjær og kiggede på Fur-færgen.

”En eller anden dag kommer jeg til at sejle den,” tænkte han ved sig selv.

På det tidspunkt havde han kørt lastbil i næsten 15 år og havde været glad for det.

”Jeg har kørt i hele Danmark, hele Norge, hele Sverige og en lille smule Finland. Men jeg blev træt af aldrig at vide, hvornår man kom hjem.”

Derfor drømte han om i stedet at sejle færgen mellem fastlandet og hans fødeø Fur, hvor han også stadig bor. Problemet var bare, at uddannelsen dengang ville vare flere år. Og som en mand i 30’erne med kone, familie, hund og kat var det ikke noget, der umiddelbart hang sammen for ham.

En uddannelse som færgenavigatør med blot et halvt års skoleophold i Marstal, kombineret med et halvt års praktik på Fur-færgen ville derimod være en anden sag.

”Og pludselig dukkede uddannelsen op ud af det blå, så jeg skyndte mig ned til overfartslederen, og hun syntes heldigvis også, det kunne være en god idé,” fortæller Kasper Aakjær.

”Jeg kom med på det første hold, der var færdigt i julen 2021, og så har jeg arbejdet her lige siden.”

Undervejs i flere år

Hvad Kasper Aakjær ikke vidste på det tidspunkt var, at forarbejdet med den etårige færgenavigatøruddannelse allerede havde været i gang i en håndfuld år.

”Det var repræsentanter fra arbejdsgiverne, der kom til os og sagde, at de manglede folk til de små færger,” siger Helle Bak Poulsen, som er rektor på Marstal Navigationsskole.

”Før i tiden fik de typisk tidligere fiskere til at sejle dem, men det erhverv er jo blevet meget mindre, så færgerederierne fik ikke det overløb af personale længere, og samtidig blev gennemsnitsalderen på dem, der sejlede de små færger, ældre og ældre.”

Derfor handlede det om at tiltrække en ny type arbejdskraft, der ikke nødvendigvis havde en fortid på søen – eneste krav skulle være generel erhvervserfaring.

Derudover skulle de have en praktikaftale med et færgeselskab og naturligvis lyst til at lære alt om sømandskab, sikkerhed og navigation for at blive i stand til at manøvrere mindre færger.

Efter to forsøgshold med 10 elever på hver er færgenavigatøruddannelsen nu gjort permanent, og det første ’rigtige’ hold får deres eksamen i juni 2025.

En blandet skare

Tilbage på første forsøgshold med færgenavigatører, der begyndte sidst i 2020, oplevede Kasper Aakjær en yderst blandet samling medstuderende. Aldersspredningen var mellem 25 og 60 år, og erhvervsbaggrunden var blandt andet flysteward, VVS’er, bankansat, borebisse og taxichauffør – og selv havde Kasper Aakjær jo kørt lastbil.

”Det var helt enormt spændende. Alle kom med noget forskelligt, så vi kunne virkelig sparre med hinanden, og det gør også noget godt for sammenholdet,” siger han.

I løbet af det halve års praktik på Fursund Færgeri fik Kasper Aakjær prøvet at sejle begge de to færger – M/F Sleipner-Fur og M/F Mjølner-Fur – der på skift tager sig af overfarten mellem limfjordsøen Fur og Branden Havn på det jyske fastland.

72 ture frem og tilbage i døgnet på den tre-fire minutter lange sejltur bliver det til. Til glæde for de cirka 730 furboere, øens omfattende moler-industri og den omkring kvarte million årlige turister.

”Vi er en af de travleste færgeoverfarter i Danmark,” siger Kasper Aakjær.

De er to på vagt ad gangen på Fur-færgefarten og arbejder i treholdsskift henover døgnet.

Fik bevist at de kunne

Under praktikken prøvede han også at sejle begge færger til værft i Thyborøn, og han lærte, hvordan værksted og maskinrum under bildækket skulle tjekkes efter og vedligeholdes i forbindelse med hver nattevagt.

Når Kasper Aakjær i dag fungerer som styrmand på Fur-færgen, gelejder han køretøjerne af og på med en virtuos dirigents overblik. Og når han agerer skibsfører og styrer han færgen lige så sikkert ind i broklapperne med en hånd på styrepinden til hver af færgens propeller.

”Der skal holdes noget igen for at sejle ligeud, men det kommer til at ligge i hænderne efter noget tid,” forklarer han.

Selv om det er en kort tur, er der ikke to dage, der er ens – den ene dag går strømmen den ene vej, mens blæsten kommer fra den modsatte side. Og næste dag er det omvendt, men alt det kan Kasper Aakjær snildt manøvrere i.

Da færgenavigatøruddannelsen var et forsøg, var der flere kritiske røster fra mere etablerede søfolk. De mente ikke, at et enkelt års uddannelse var nok. Heller ikke til at sejle de mindre øfærger – og da slet ikke, hvis man ikke havde nogen form for maritim baggrund.

Alle de bekymringer var Kasper Aakjær og de andre pionerer fra 2021 med til at rydde af vejen. Alle beviste, at de var dedikerede til uddannelsen, og at de sagtens kunne nå at lære det, de skulle.

”Når jeg fortalte, at jeg flyttede til Marstal i et halvt år og måtte tage et SU-lån for at få det til at hænge sammen, gav det også respekt,” siger han.

Også på Marstal Navigationsskole har man lagt mærke til de positive strømninger omkring den uddannelse, der nu skal sørge for 10 nye færgenavigatører hvert år.

”Kasper og hele hans hold – og forsøgsholdet efter – har vist, at uddannelsen dækker det, der skal til for at sejle færger. De er fuldt anerkendt. Man behøver ikke en syvårig uddannelse for at sejle en færge hen over Limfjorden,” siger rektor Helle Bak Poulsen.

Kasper Aakjær er uddannet færgenavigatør og sejler på Fur-færgen.
Kasper Aakjær slog til med det samme, da det blev muligt at uddanne sig til færgenavigatør på et enkelt år. Tobias Stidsen

FOA: Godt, den blev permanent

Hos FOA er man begejstret for, at færgenavigatøruddannelsen i Marstal er blevet godkendt efter en forsøgsperiode.

”Jeg synes, det er virkelig godt, at uddannelsen er blevet permanent, for vi har en forpligtigelse til at være med til at sikre, at de små øer stadig kan være beboelige,” siger Thomas Brücker, som er formand for FOAs teknik- og servicesektor.

”De små øer er en del af Danmarks DNA, og det er vigtigt, at vi sikrer sammenhængskraften mellem de små øer og resten af Danmark. Det er denne nye uddannelse med til.”

Læs mere om uddannelsen på foa.dk


Fagbladet anbefaler