Gratisarbejde: Her siger vi fra

Brith Dorph Josephsen ville ønske, at den fælles vagtplan ikke lå fremme i personalestuen, fordi medarbejderne ikke kan lade være med at kigge i den for at se, om der er planlagt, så der er nok på arbejde. Jørgen True

Vi skal ud af flinkeskolen, for det er ledelsens ansvar, at vagtplanen er lagt ordentligt, lyder det fra fællestillidsrepræsentant i Høje Taastrup Kommune.

13. september 2021

”Vi går på arbejde med hjertet og med omsorg, så når man kan se, at fru Hansen er ked af det, er det bare svært at være den kolde skid og sige: ’Vi ses i morgen’.”

Sådan siger SOSU-hjælper Brith Dorph Josephsen, der er fællestillidsrepræsentant i Høje Taastrup Kommune og social- og sundhedshjælper på Henriksdal Plejecenter

i Taastrup. For hende er det vigtigt at slå fast, at man skal gå til lederen og spørge, hvad man skal undlade at gøre, hvis man ikke kan nå alle sine opgaver.

”Man er nødt til at sige fra. Hvis man får fire ekstra borgere, så er det en umulighed, at man kan nå det hele og til samme kvalitet,” siger Brith Dorph Josephsen.

Farvel til flinkeskolen

Tilbage i 2018 modtog flere tillidsfolk i kommunen henvendelser fra medarbejdere, der mente, at de ikke blev kompenseret for ændringer i deres vagter. 

Og da coronakrisen ramte Danmark i foråret 2020, var det nødvendigt at slå fast over for kollegerne, at det ikke er gratis for arbejdsgiverne, at man lige tager en ekstra tørn, når kolleger er hjemme, syge eller i isolation.

Gratisarbejde er stadig hverdagskost

Derfor startede Brith Dorph Josephsen og resten af tillidsrepræsentantgruppen et nyhedsbrev, hvor de blandt andet beskriver, hvad overarbejde koster, og hvad det koster at blive kaldt ind til en ekstravagt. Sammen med ledelsen lavede hun også en vejledning, hvor det blandt andet blev gjort tydeligt, at frivillig bytning af vagter ikke udløser tillæg. Det sker kun, når lederen henvender sig.

”Vi skal ud af flinkeskolen, fordi det er lederens ansvar, hvis vagtplanen ikke er lagt ordentligt,” siger Brith Dorph Josephsen, der understreger, at det ekstra fokus på overarbejde har båret frugt: ”I tr-gruppen har vi ikke fornemmelse af, at nogen bliver snydt,” siger hun.

Sparer tid med iPads

På Henriksdal Plejecenter var kulturen i 2018 også præget af, at man lige blev lidt længere på jobbet for at dokumentere færdig, fortæller Brith Dorph Josephsen. En af løsningerne på det problem har været at sætte iPads hos borgerne. Og det virker.

Efter 11 år med gratisarbejde: ”Jeg følte, jeg var på arbejde hele tiden”

”Førhen skrev vi noter på gule lapper, og så gjorde vi dokumentationen færdig, når dagen var omme. Nu gør vi det undervejs på de nye iPads. Det er meget nemmere, vi sparer en masse tid, og vi laver færre fejl.”

Brith Dorph Josephsen kan også fortælle, hvordan de har håndteret problemet med, at medarbejdere læser op på borgere i fritiden. ”Hos os kan man slet ikke logge på vores systemer, når man bevæger sig uden for matriklen,” forklarer hun og tilføjer: ”Og det er rigtig godt.” 

Undgå gratis overarbejde – det har virket i Høje-Taastrup kommune

  1. 1

    Skab struktur i din arbejdsdag

    Uanset om man arbejder i hjemmeplejen eller på et plejecenter, skal man kunne strukturere en plan for, hvordan dagen skal forløbe. 

    Det kan være noget så konkret som at planlægge sin rute, så man sparer kørselstid. Det skal lederen være god nok til at informere om, men hvis det stadig kniber, så tag fat i din tillidsvalgte, så I sammen med ledelsen kan få tilrettelagt en plan, der kan nås.
  2. 2

    Udveksl erfaringer med dine kolleger

    Vi skal som kolleger kunne dele vores viden. Det er guld værd. Det kan jo sagtens være, at en ny kollega, der ikke kender området eller omgivelserne, vil have gavn af tips og tricks til at kunne komme hurtigere igennem dagen. 

    Man skal dog også huske, at alle har forskellige tempi. En 60-årig kan måske ikke arbejde lige så hurtigt som en på 25.
  3. 3

    Hold fri, når du har fri

    Du skal ikke bruge din fritid på at læse op på borgere.
  4. 4

    Vagtplanen er ledelsens ansvar

    Det er ikke dit ansvar at tjekke, om der er nok på arbejde klokken syv næste morgen. 

    Og du skal ikke føle dig tvunget til selv at tilbyde at dække et hul i vagtplanen. Det er ledelsens ansvar.
  5. 5

    Acceptér, at du ikke altid kan nå det hele

    Hvis en kollega er syg, og du får flere opgaver, så skal du ikke blive en time ekstra for at gøre det færdigt. 
     
    Vi skal være langt bedre til at italesætte over for ledelsen, hvad det så er, der skal prioriteres over noget andet.
     
    Kilde: Brith Dorph Josephsen, fællestillidsrepræsentant i Høje-Taastrup kommune og social- og sundhedshjælper på Henriksdal plejecenter.