Gert var på vej til hjertestop - men endte med en dom

Gert Jørgensen har kørt udrykning siden 1987, de seneste 20 år i akutlægebilen. Han har ikke tidligere været involveret i et uheld.
Gert Jørgensen har kørt udrykning siden 1987, de seneste 20 år i akutlægebilen. Han har ikke tidligere været involveret i et uheld. Privatfoto

Efter et uheld under en udrykning er paramediciner Gert Jørgensen blevet idømt en betinget frakendelse af sit kørekort og en bøde på 2.500 kroner. FOA efterlyser endnu en gang handling fra ministeren.

i dag kl. 13.21

Om formiddagen den 9. januar 2025 blev paramediciner Gert Jørgensen og hans kollega kaldt ud til en opgave.

En yngre borger var faldet om, var bevidstløs, og der var hjertemassage i gang på adressen.

Med fuld udrykning kørte lægebilen fra Hvidovre mod Glostrup, men den nåede aldrig frem.

I krydset ved Park Allé og Sønder Ringvej var der rødt lys. Biler holdt og spærrede, så Gert Jørgensen ikke kunne komme ud i krydset. En bil åbnede op, så han kunne passere.

Ministeren må skride til handling, så man beskytter de mennesker, der sætter liv og lemmer på spil for at redde os andre.

Thomas Brücker, formand i Service-, Kost-, Teknik- og Beredskabssektoren FOA.

Gert kørte lidt frem, stoppede flere gange og orienterede sig igen. Da han havde sikret sig, at alle holdt stille, kørte han langsomt frem.

Men så gik det galt.

Fra højre side kom en lastbil kørende. Gert Jørgensen forsøgte at undvige, men han var kommet så langt frem, at han ramte lastbilens forhjul.

Ingen mennesker kom til skade, men lægebilen havde fået sig en ordentlig tur.

”Min kollega var rystet, men okay. Jeg løb over til lastbilen og kravlede op i førerhuset. Chaufføren sad med hovedet hen over rattet. Jeg klappede ham på skulderen og spurgte, om han var okay. Han gav mig et tilkendegivende nik,” fortæller Gert Jørgensen.

”Jeg kaldte op til vagtcentralen og sagde, at de skulle sende en anden bil ud til hjertestoppet, for vi har været ude for et uheld. Og politiet skulle komme og optage rapport.”

For retten

Efter at have fortalt sin version af hændelsen til politiet kørte Gert Jørgensen og hans kollega tilbage til stationen, hvor de fik talt episoden igennem med en psykolog.

Bekendtgørelse om udrykningskørsel

§ 8

Stk. 4. Ved fremkørsel i lysreguleret kryds mod rødt eller gult lys skal føreren nedsætte hastigheden så meget, at der straks kan standses for eventuel tværgående trafik.

Stk. 5. Anvendelse af udrykningssignal fritager ikke føreren for pligten til at optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed over for andre trafikanter.

Og så skete der ikke mere indtil en sommerdag, hvor Gert Jørgensen modtog et brev i sin e-Boks.

I brevet stod der, at han var tiltalt for at have kørt uden at udvise agtpågivenhed. Han havde tilsidesat væsentlige hensyn til færdselssikkerheden, fordi han var kørt frem mod rødt lys uden at afpasse hastigheden, så han kunne standse for eventuel tværgående trafik.

Dette havde medført, at han påkørte lastbilen.

”Jeg tænkte, at det var løgn. Vi har en forpligtelse til at passe på de andre bilister, og det synes jeg også, at jeg gjorde den dag,” siger Gert Jørgensen.

”Jeg orienterede mig og kørte langsomt frem. Jeg ramte lastbilen, men jeg blæste ikke over krydset.”

Den 9. december kom sagen for Retten i Glostrup.

Den 18. december faldt der dom.

Gert Jørgensen blev fundet skyldig i anklagen og idømt en bøde på 2.500 kroner samt en betinget frakendelse af kørekortet.

Det betyder, at hans ret til at føre bil er betinget af, at han består en kontrollerende køreprøve. Derudover må han i en periode på tre år ikke begå nye overtrædelser, der medfører frakendelse af førerretten. Sker det, vil han miste kørekortet ubetinget.

”Jeg føler mig uskyldigt dømt. Der er en forventning i befolkningen om, at vi skal komme hurtigt frem til de mennesker, der har brug for vores hjælp. Men hvis vi altid skal dobbeltsikre os, at alt tværgående trafik holder stille, kan vi ikke køre over for rødt lys,” siger han.

”Det her kommer til at ramme alle mine kolleger i ambulancetjenesten, i brandvæsenet og politiet, fordi det gør det svært at udføre vores arbejde.”

Hovedrystende

Gert Jørgensen er ikke den første, der har været i retten efter et færdselsuheld under udrykning.

Fagbladet FOA har tidligere skrevet om Bruno Martiri, der sammen med kollegaen Kenneth Niebuhr Sejersbøl har kæmpet for en ændring af færdselsloven, så udrykningspersonale ikke risikerer bødestraf og frakendelse af kørekortet, hvis de er involveret i en færdselsulykke.

Det førte til, at transportminister Thomas Danielsen fra Venstre i juni sidste år udtrykte ”stor forståelse” for deres bekymringer.

”Jeg har på den baggrund besluttet at afsøge muligheden for at ændre de frakendelsesmæssige sanktionsregler for førere af udrykningskøretøjer,” lød det dengang fra transportministeren.

Halvandet år senere er reglerne stadig de samme.

Thomas Brücker formand i Service-, Kost-, Teknik- og Beredskabssektoren i FOA kalder det hovedrystende.

”Den nuværende minister har kendt til problematikken nærmest fra begyndelsen af sin tiltrædelse. Han har tilkendegivet, at han vil kigge på det, og i mellemtiden er flere af vores kolleger kommet i klemme,” siger han.

”Det er dybt kritisabelt, det der foregår. Der er væsentligt mere snak end handling fra ministerens side.”

Det er dybt problematisk, at udrykningspersonalet retsmæssigt står dårligt, hvis der sker et uheld, mener Thomas Brücker.

”Der er ingen forståelse for, hvordan det er at køre udrykning. Ministeren må skride til handling, så man beskytter de mennesker, der sætter liv og lemmer på spil for at redde os andre,” siger han.

Ansøger om at anke dommen

Fagbladet FOA har kontaktet Transportministeriet for at høre, om man har afsøgt mulighederne for at der ændres på reglerne.

Tip Fagbladet FOA

Har du en ide eller et tip til en historie Fagbladet FOA skal se nærmere på? Det kan være både positive og kritiske historier om dit arbejde, dit arbejdsliv og dine arbejdsforhold. Du kan trygt kontakte os, vi bruger ikke noget, uden du ved det. Du kan kontakte os på redaktionen@foa.dk

Herfra lyder svaret, at ministeriet vil fremsætte et lovforslag om en lempelse af klippekortordningen for førere af udrykningskøretøjer og bemyndigelse til dispensation fra færdselsreglerne i forbindelse med gennemførsel af særtransporter.

Dette forventes behandlet i Folketinget inden sommer.

”Det er fint, at de forventer, at det behandles inden sommer. Men det har vi hørt før, så vi regner med, at det bliver til andet end snak denne gang,” siger sektorformand Thomas Brücker.

Domme for overtrædelse af færdselsloven kan ikke automatisk ankes. Gert Jørgensen skal derfor søge om tilladelse hos Procesbevillingsnævnet til at anke sagen, hvilket han nu vil gøre med støtte fra Region Hovedstaden.


Fagbladet anbefaler