'Fuldtidsvejledere' sikrer bedre trivsel og mindre frafald
Vi får både flere og dygtigere social- og sundhedsmedarbejdere, lyder det fra kommunen bag ordningen, der sikrer vejledere på fuldtid.
06. april 2021
Social- og sundhedselevernes praktikvejledere skal ikke fokusere på andet end at være dygtige vejledere. Det er tanken i Fredensborg Kommune, som derfor har indført vejledere på fuldtid. Det initiativ høster ros fra både vejledere og elever.
“Jeg kan mærke en stor ro og tryghed hos eleverne, og det afspejler sig også i evalueringerne,” siger Marianne Jensen.
Hun er social- og sundhedsassistent og praktikvejleder for i øjeblikket fire elever på et af kommunens plejecentre, Lystholm Aktivitets- og Plejecenter.
Tidligere var hun ‘almindelig’ praktikvejleder i Vallensbæk Kommune. En væsentlig forskel fra dengang til nu er, at hun som vejleder på fuldtid ikke indgår i normeringen på plejecentret. Det har en række fordele, fortæller Marianne Jensen:
“Min dør er altid åben, og eleverne kan altid ringe til mig. Det andet sted kunne der være brug for at udsætte aftaler med eleverne, fordi en borger for eksempel pludselig fik brug for hjælp. Her kender eleverne deres forløb og vores aftaler i god tid i forvejen.”
Glade elever
To af hendes elever – hjælperelev Sepideh Negahban og assistentelev Nicole Pedersen – er glade for at være tilknyttet en ‘fuldtidsvejleder’.
“Det har givet meget mere struktur. Hvis vi er blevet nødt til at flytte en ugesamtale, så har jeg vidst det flere dage i forvejen. Jeg kan stole på, at aftalerne bliver overholdt, og det er meget positivt,” siger Nicole Pedersen.
Nyuddannet sosu: Praktikstederne skal støtte bedre
Sepideh Negahban, der har boet i Danmark i seks år, supplerer
“Marianne har altid støttet mig. Jeg er meget tilfreds med ordningen, hvor jeg både bliver bedre til dansk og samtidig bliver en dygtig social- og sundhedshjælper.”
Hjælp ved særlige behov
I Fredensborg Kommune står uddannelseskonsulent Maj-Britt Andreasen bag den nye vejlederordning, der nu kører på andet år. For hende har det været vigtigt at skabe en fast struktur, hvor der også er plads til individuelt fokus.
“Vi går meget op i at forventningsafstemme, og at praktikforløbene forløber på samme måde, uanset hvor i kommunen du kommer i praktik,” siger uddannelseskonsulenten.
“Ud fra samtalen med den enkelte elev vurderer vi, hvilket læringssted der bedst kan underbygge elevens udvikling i praktikken. Vi ser på, hvad der er bedst for den enkelte elev, og om eleven har nogle særlige behov. Hvis en elev for eksempel har personlige udfordringer, så sørger vi for, at vedkommende får hjælp til det. Det kan for eksempel være ved at tilknytte en psykoterapeut, som SOSU-skolen udbyder eller lignende,” fortsætter Maj-Britt Andreasen.
Sådan bliver du en super praktikvejleder
Elever med udfordringer i matematik, danske eller som er ordblinde får også særlig hjælp. Eksempelvis får alle tosprogede elever danskundervisning tre timer om ugen som en del af uddannelsen. Eleverne arbejder her med fagsproget og med forståelsen af den danske kultur. Det er en stor hjælp for blandt andre Sepideh Negahban.
“Vi elever har forskellige mål og fokus, som afhænger af de udfordringer, vi hver især har. Jeg bliver bedre til dansk og lærer de fagudtryk, der bliver brugt i hverdagen,” siger hun.
Praktikantvejleder Marianne Jensen tilføjer:
“Da Sepideh kom, sagde hun nærmest kun to ord og var meget nervøs. Men så bakker jeg hende mere op ude i plejen og beder hende forklare de ting, hun gør. Og så øver vi de ord, hun har svært ved,” siger praktikvejlederen.
Flere og dygtigere medarbejdere
I kommunen er oplevelsen, at ordningen genererer dygtigere social- og sundhedsmedarbejdere og samtidig får flere til at gennemføre uddannelsen.
“Vi ansætter omkring 75 procent af vores elever. Så det er med til at løse rekrutteringsudfordringen, fordi flere elever, der tidligere var faldet fra i løbet af uddannelsen, nu får den nødvendige hjælp og støtte for at blive dygtige og kompetente medarbejdere,” siger uddannelseskonsulent Maj-Britt Andreasen.
Hos FOA Nordsjælland roser afdelingssektorformand Anne Mette Linsaa kommunen for at turde at tænke nyt – og opfordrer andre kommuner til at følge trop:
“Vi ved, at der er et stort frafald, og derfor bør alle kommuner tænke nyt. Faktum er, at mange kommuner ikke giver vejlederne den fornødne tid til at være vejledere, og så skal de selv finde tiden ved enten at tage den fra borgeren eller eleven.”
“I Fredensborg er det min opfattelse, at de tager deres ansvar meget alvorligt og giver eleverne de bedst mulige betingelser. Det kommer hele personalegruppen til gode. For jo bedre vejledning eleverne får, jo større arbejdsværdi har de for arbejdspladsen,” siger Anne Mette Linsaa.