Druk-billeder og vilde holdninger: Undgå at blive fravalgt på grund af dine sociale medier
Sociale medier er for mange et normalt sted at dele ud af privatlivet. Men det private indhold kan påvirke de professionelle jobmuligheder. To eksperter fortæller, hvad man skal være opmærksom på, når man poster noget.
14. august 2023
Kan det have konsekvenser, som du ikke umiddelbart gør dig overvejelser om, når du lægger noget på dine profiler på sociale medier (some)? Og skal du tænke over, hvad du lægger op – også kaldet poster – i forhold til mulige jobsøgninger i fremtiden?
Ifølge administrerende direktør hos Jobindex, Kaare Danielsen, er det en god idé at overveje, hvad man poster på sociale medier – i hvert fald til en vis grad.
”Man kan roligt gå ud fra, at en arbejdsgiver tjekker ens sociale medier, inden de kalder til samtale,” siger han.
Privat versus professionel
Vi lægger billeder og videoer op og laver opdateringer som aldrig før. Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn og BeReal stortrives. Så meget at det i 2022 var hele 85 procent af den danske befolkning mellem 16-74 år, der anvendte sociale medier, viser tal fra Danmarks Statistik.
Og sociale medier har flere fordele. Det er et sted, mange bruger til at folde sig ud og vise, hvem de er. Men en kraftig tilstedeværelse på sociale medier kan også være noget, en arbejdsgiver nyder godt af, når han eller hun skal finde ud af, hvilken person de har med at gøre, når de sidder med en jobansøgning. For ved en ansættelse spiller personlighed en central rolle.
Den kandidat, en arbejdsplads søger, skal nemlig både være kvalificeret og passe ind i fællesskabet. Der kan sociale medier være et godt supplement til CV og ansøgning, siger Kaare Danielsen. Derfor er det også som ansøger relevant at tænke over, om ens some-profiler indeholder noget, som ikke matcher med det sted, man ønsker at arbejde.
På trods af det mener Kaare Danielsen, at de fleste arbejdspladser ikke går vildt meget op i, hvad de ansatte laver på de digitale platforme – men der findes undtagelser.
”En arbejdsgiver kan godt skelne mellem, hvad der er den private person, og hvad der er den professionelle, men der er også bare nogle, der har holdninger til det, der bliver offentligt på en some-profil. Jeg har for eksempel hørt om arbejdsgivere, der ikke har villet ansætte tidligere reality-deltagere,” siger han.
Sociale platforme snyder os
Lektor på Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på RUC, Louise Yung Nielsen, er enig i vurderingen.
”Umiddelbart skader det, man lægger op, ikke ens muligheder for at få et job, men jeg tror, at der er nogle ting, hvor man ikke tænker over, at det når ud til flere,” siger hun.
Det kan blandt andet skyldes, at vi har en manglende forståelse af den måde, sociale platforme fungerer på.
”Sociale platforme er på mange måder uoverskuelige for os. De snyder os til at tro, at det, vi laver i det digitale, er privat. Brugerne er ikke helt klar over, hvor langt ud en dum kommentar eller en anmeldelse af et restaurantbesøg når,” siger Louise Yung Nielsen og uddyber:
”Man tænker ikke nødvendigvis, at sådanne ting når ud til så mange, som det kan gøre. Så der er altså noget, som potentielt kan få indflydelse på ens jobmuligheder, hvis man ikke tænker over det.”
Ting bliver aldrig glemt
Og netop på grund af måden sociale platforme fungerer på, er det fornuftigt at gøre sig tanker om, hvad man skriver eller poster, fastslår Kaare Danielsen.
”Vi er i en verden, hvor ting ikke bliver glemt. Man skal tænke på, at det, der ligger på internettet, kan blive læst af ens arbejdsgiver om 10 eller 20 år,” siger han.
Louise Yung Nielsen supplerer med, at det er en god idé at tænke ekstra over, hvordan man gebærder sig, når man er på diverse sociale platforme.
”Generelt skal man behandle de her platforme, som man behandler andre dele af sit liv. Det vil sige med omhu, som når man er i et offentligt rum.”