Børn får fire gange så meget sukker, end de burde – men forbud er ikke løsningen

Ernæringsekspert Matilde Gunge mener, at forældre har ansvaret for, at børn får et naturligt forhold til sukker. Colourbox

Danske børn spiser for meget sukker. Men bør det tøjles gennem forbud og restriktioner i skoler og daginstitutioner? Svaret er nej. Sådan lyder det i hvert fald fra køkkenansat Yvonne Herold og ernæringsekspert Matilde Gunge.

i dag kl. 09.30

Danmark kan hverken prale af at være verdensmestre i fodbold eller curling. 

Men på ét område sidder vi tungt på førstepladsen:

Vi er verdensmestre i slikindkøb. Det skriver DTU.

Ifølge Fødevarestyrelsen må børn højst få en mængde søde sager om ugen, der svarer til fem af deres egne håndfulde. I virkeligheden får de omkring fire gange så meget.

Vi har det med sukker som alt muligt andet: Alt med måde

Yvonne Herold, køkkenansat i en daginstitution

Ideen om et forbud mod slik og kage i skoler og daginstitutioner dukker jævnligt op - senest i en artikel fra TV2 Østjylland.

Men er det vejen frem?

Det har Fagbladet FOA spurgt Yvonne Herold, der er køkkenansat i en daginstitution, og Matilde Gunge, der er professionsbachelor i ernæring og sundhed og underviser hos Madro Instituttet, om.

Alt med måde

I Tårnby hvor Yvonne Herold laver mad til vuggestuebørnene, er der hverken sukkerpolitik eller forbud.

”Vi har det med sukker som alt muligt andet: Alt med måde,” siger Yvonne Herold.

Det betyder ikke, at der bliver serveret kage, bare fordi det er fredag, eller is, så snart solens stråler rammer. Men Yvonne Herold bruger sukker i sin madlavning, når det giver mening.

”Vi tænker os om. En smule sukker i maden kan løfte smagen, ligesom salt kan,” forklarer hun.

”Jeg bager for eksempel boller, hvor jeg tilsmager med sukker. Det handler om variation.”

Hvis et barn leger, bevæger sig, spiser rimeligt varieret og får nok søvn, mener jeg ikke, at der er grund til at ligge vågen om natten og bekymre sig om barnets sukkerindtag

Matilde Gunge, professionsbachelor i ernæring og sundhed og underviser hos Madro Instituttet

Daginstitutionen følger Fødevarestyrelsens anbefalinger, men uden at gøre sukker forbudt. Ifølge Yvonne Herold gælder det om at give børnene et naturligt forhold til sukker.

”Et forbud vil formentlig ikke nytte, for når noget bliver forbudt, bliver det bare mere spændende. Voksne skal lære børn, at man godt kan nyde duften fra bageriet uden at gå ind og købe kage, hver gang man går forbi,” siger hun.

Yvonne Herold mener, at det vil være et skråplan at forbyde en grundsmag som sukker i daginstitutioner og skoler. Robert Wengler

Forbud virker ikke efter hensigten

Også Matilde Gunge, professionsbachelor i ernæring og sundhed, mener, at forbud sjældent virker efter hensigten, og at det faktisk oftest har den modsatte effekt.

Sukker er ofte lig med at være usund, men hun understreger, at det ikke er farligt i sig selv. Dog kan det blive et problem, hvis det overtager pladsen fra andre fødevarer, så barnet ikke får de næringsstoffer og vitaminer, det har brug for.

Mange ved slet ikke, hvad det søde råderum er, eller at de fem håndfulde er en maksimumgrænse og ikke en anbefaling

Matilde Gunge, professionsbachelor i ernæring og sundhed og underviser hos Madro Instituttet

Alligevel mener Matilde Gunge, at der er andre faktorer, der er mere sigende for børns sundhed.

”Hvis et barn leger, bevæger sig, spiser rimeligt varieret og får nok søvn, mener jeg ikke, at der er grund til at ligge vågen om natten og bekymre sig om barnets sukkerindtag.”

”Ernæring er selvfølgelig vigtigt, men det ligger egentlig ret langt nede på en prioriteret liste, når det handler om barnets sundhed,” siger hun.

Bland det søde med det sunde

Ifølge Matilde Gunge er det sjældent i skoler og daginstitutioner, at kæden hopper. Det sker oftere derhjemme.

”Som voksne skal vi være gode rollemodeller for vores børn. Det er vores ansvar, at børn får et velafbalanceret syn på sukker, hvor de skal lære at nyde det, uden at det tager overhånd.”

Mere viden og små, realistiske ændringer i hverdagen kan ifølge hende være med til at mindske sukkerindtaget blandt børn.

Et forbud risikerer at skabe et skel mellem forældre, der har overskud til at bage sukkerfrie boller til fødselsdagene og dem, der ikke har

Matilde Gunge, professionsbachelor i ernæring og sundhed og underviser hos Madro Instituttet

”Mange ved slet ikke, hvad det søde råderum er, eller at de fem håndfulde er en maksimumgrænse og ikke en anbefaling,” siger Matilde Gunge.

Derfor anbefaler hun, at forældre fokuserer på det, der kan tilføjes til kosten fremfor, hvad der skal fjernes.

”Man tager imod det, man får tilbudt. Sådan er vi som mennesker. Når man serverer snacks for sit barn, kan man blande det søde med det sunde og friske, for eksempel frugt og grøntsagsstave sammen med en småkage,” siger Matilde Gunge.

Matilde Gunge har også tidligere været ansat i en daginstitution, hvor hun lavede mad til både børnehavebørn og vuggestuebørn. Line Bjørn

Kan skabe et skel mellem forældre

Tilbage i daginstitutionen hos køkkenansat Yvonne Herold, oplever hun, at forældre er enige i institutionens tilgang til sukker.

”Forældre synes, at vi har en fornuftig og sund holdning til det. Det er også sådan, de typisk håndterer det derhjemme,” siger Yvonne Herold.

Matilde Gunge oplever også, at de færreste forældre kan leve op til en nul-sukkerpolitik, når travle hverdage og hurtige snackløsninger ofte vinder over langtidshævede grovboller.

Og netop her ser hun endnu en udfordring ved at indføre sukkerforbud i skoler og daginstitutioner.

”Et forbud risikerer at skabe et skel mellem forældre, der har overskud til at bage sukkerfrie boller til fødselsdagene og dem, der ikke har,” siger hun.


Fagbladet anbefaler