Ny app og værdifulde råd: Sådan støtter du bedst flersprogede sosu-elever
VIVE har lanceret en sprogapp og en række anbefalinger til, hvordan man støtter flersprogede sosu-elever bedst.
11. september
Næsten halvdelen af social-og sundhedshjælpereleverne og over en fjerdedel af social- og sundhedsassistenteleverne i Danmark har migrantbaggrund, og det kan til tider give sproglige udfordringer i arbejdet med borgerne.
Derfor har VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd – i et projekt undersøgt, hvordan man bedst muligt støtter elever med et andet modersmål end dansk. Det er mundet ud i en ny app, der skal hjælpe eleverne i dagligdagen.
Appen hedder ’SOSU Appen’, og den indeholder tre funktioner, der kan hjælpe eleverne med det danske sprog:
- Sproghjælp, for eksempel instruktionssætninger til plejeopgaver. Det kan være ’vil du have dit høreapparat på, Else?’
- Et kropsatlas, hvor eleverne kan klikke sig rundt på forskellige kropsdele og få vist og læst navne på kropsdele op.
- Fagsprog og sætninger opdelt i kategorier, der bruges i samtaler med kolleger for eksempel.
Udover en ny app har projektgruppen hos VIVE udarbejdet en række anbefalinger til at støtte de flersprogede social- og sundhedselever bedre.
Her er rådene til dig, som er kollega til de flersprogede elever
-
1
En god modtagelse på oplæringsstedet
Sørg for en god modtagelse ved at udvise åbenhed og ved at imødekomme elevernes tvivl og usikkerheder. Medarbejderne bør tage sig tid til at forklare eleverne, hvorfor de udfører opgaverne, som de gør.
-
2
Støt sprogudvikling på skolen og i oplæringen
Lærere, ledere, oplæringsvejledere og medarbejdere bør have kendskab til sprogundervisning og vejledningsmetoder. De skal vide, hvordan de bedst kan støtte eleverne i at lære dansk hverdags- og fagsprog.
-
3
Anerkend borgernes rolle i elevernes sproglæring
Fremhæv de positive effekter af, at eleverne også lærer dansk ved at tale med borgere. Vær opmærksom på sproglæring, når der laves besøgsplaner, og forventningsafstem og italesæt over for kognitive stærke borgere, at deres hjælp er nødvendig. Eleverne skal opfordres til at spørge borgerne om hjælp, forklaringer og gentagelser.
-
4
Anerkend nonverbal kommunikation
Sæt fokus på og anerkend værdien af nonverbal kommunikation med borgere. Ledelsen og medarbejderne bør anerkende betydningen af mimik og gestikulation som et udgangspunkt for mere sproglæring og et vigtigt understøttende kommunikativt redskab.
-
5
Mere tid og støtte til flersprogede elever på arbejdspladsen
Flersprogede elever har brug for mere tid til opgaver, oversættelse og forståelse. Anerkend elevernes behov, og tilbyd dem faglig sparring, rum for tvivlsspørgsmål og dedikeret taletid ved personalemøder.
-
6
Vis interesse for elevernes baggrund og situation
Klæd lærere, ledere, oplæringsvejledere og medarbejdere på til at hjælpe og støtte elever i svære situationer med eksempelvis usikre opholdstilladelser og krigstraumer. Vær nysgerrig på forskellige normer og traditioner for omsorg og pleje fra elevernes oprindelsesland, men vær tydelig om ufravigelige krav i den danske ældrepleje.