I Østjylland strømmer unge til SOSU-faget: Se hvorfor

På landsniveau ligger søgningen til sosu-uddannelserne på samme niveau som for fire år siden. I Aarhus har de knækket koden. iStock

Løn i stedet for SU, mentorer til at undgå praksischok, sproghjælp og en ny overenskomst med lønstigning har gjort, at ansøgertallet til SOSU-uddannelserne i Østjylland er steget

03. september 2024

Mandag morgen begyndte hundrede nye elever på SOSU-skolen i Aarhus. Og det er et højere antal end forventet.

Faktisk har de sidste tre optag af elever på social- og sundhedsuddannelserne hos SOSU Østjylland været større, end skolen havde regnet med. Det fortæller Anette Schmidt Laursen, direktør hos SOSU Østjylland, til DR.

"Vi ligger omkring 10-15 procent over det, vi havde regnet med," siger hun.

En af årsagerne til den uventede stigning skal findes i et samarbejde, som uddannelsesinstitutionen har haft med Aarhus Kommune i et par år, fortæller Anette Schmidt Laursen.

Samarbejdet betyder, at eleverne får løn i stedet for SU det første halve år af uddannelsen, at der er ansat mentorer til at hjælpe eleverne med overgangen mellem skole og praktik, så eleverne undgår praksis-chok, og at op mod 20 procent af eleverne får intens sprog- og ordblindestøtte.

"Det, tror jeg, har gjort en forskel. Og så kom der jo også en ny overenskomst for de faglærte i foråret, så elever nu kan se se frem til en markant bedre løn som færdiguddannet," siger Anette Schmidt Laursen.

Andre skal lade sig inspirere

Det generelle optag på SOSU-skolerne landet over ligger på nogenlunde samme niveau som for fire år siden – både for social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter. 

Derfor er der også god grund til at blive inspireret af udviklingen i Aarhus, mener Lisbeth Nørgaard, der er formand for Danske SOSU-skoler.

"Det går jo slet ikke rigtigt fremad og slet ikke i forhold til den udfordring, der ligger ude i fremtiden. Men det er godt, at de i Aarhus har fundet nogle metoder til både at tiltrække, men også fastholde flere elever," siger hun.

"De elementer, der tilsyneladende virker i Aarhus, skal vi have udbredt til andre steder i landet," siger Lisbeth Nørgaard

Tidligere på året lavede Rambøll en historisk kortlægning af de indsatser og initiativer, der styrker fastholdelsen af social- og sundhedselever. Blandt andet pegede rapporten også på mentorkorps og samtaler i forbindelse med første praktikperiode. Du kan læse mere om kortlægningen her.