Annonce

Debat 

Klumme: Gode forbedringer af assistentuddannelsen


Rekordmange fik sidste år en uddannelsesaftale, så de kan uddanne sig til pædagogisk assistent, skriver sektorformand Kim Henriksen.

Annonce

Elevernes evne til at arbejde selvstændigt og til at reflektere over egen praksis er også blevet tilføjet, skriver sektorformand Kim Henriksen Malte Kristiansen

Af Kim Henriksen
Sektorformand

Annonce

I alt 1.677 aftaler blev der indgået. Det svarer til en stigning på 21 procent. Særligt unge- og EUX-andelen er vokset.

Det er virkelig glædeligt at se, at flere kommuner tager uddannelsesansvaret på sig.
Uddannelsen til pædagogisk assistent bliver samtidig styrket med et større specialpædagogisk fokus. I august er en ny revidering af uddannelsen nemlig trådt i kraft. 

Revisionen har vi, arbejdsmarkedets parter, 
arbejdet på, siden en evaluering af uddannelsen fra 2021 viste, at især de specialpædagogiske kompetencer blev efterspurgt. I FOA er vi begejstrede over, at der i den forbindelse er blevet tilføjet et større specialpædagogisk fokus, hvor balancen er holdt i det pædagogiske felt.

Elevernes evne til at arbejde selvstændigt 
og til at reflektere over egen praksis er også
blevet tilføjet i den nye bekendtgørelse, hvilket er en central kompetence inden for
alle pædagogiske områder.

I forbindelse med revisionen er en del mål, 
der overlappede hinanden, også blevet sammenskrevet, og nogle af de specifikke mål for uddannelsen er revideret. Derudover er hele den pædagogiske målgruppe tilføjet mål, der alle henvender sig til børn, unge og voksne.

Klummen er bragt i det trykte Fagbladet FOA.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev