Annonce

Tema: Velfærdsteknologi

Fremtidens løsninger deler vandene: Det er 'fantastisk' eller også 'kan vi ikke være det bekendt...'


Fagbladet FOAs artikelserie om velfærdsteknologi har medført en heftig debat på Facebook. Mange er begejstrede for især skærmbesøg.

Annonce

Social- og sundhedsassistent Irene Boye Mohr var med til at skyde gang i en god og konstruktiv debat om velfærdsteknologi på Fagbladet FOAs Facebook-profil. Rasmus Hargaard Breum

Af Allan Wahlers
Journalist

Af Laurits Eriksen
Journalist

Annonce

Der er næsten lige så mange meninger om velfærdsteknologi, som der er FOA-medlemmer.
I hvert fald hvis man skal dømme efter de mange både konstruktive og kritiske kommentarer, Fagbladet FOAs artikelserie om emnet har ført med sig tidligere på sommeren.

Mange er dog enige om, at skærmbesøg ikke er en dårlig ting.

For eksempel skriver Mette Nykvist:

’Jeg synes, det er fantastisk. For eksempel får borgere på skærmbesøg pludselig en livsglæde af at få et fast opkald og har resten af dagen til gøremål, hvor de ikke skal vente fra syv til 13 på et eventuelt morgenbesøg.’

Hun bliver suppleret af Grethe Nielsen, som også synes, at ’skærmopkald fungerer rigtig godt’:

’Der er flere borgere, som ikke ønsker fysisk besøg – og yngre borgere, der ikke ønsker, at hjemmeplejen holder i indkørslen.’

Lene Mølgaard skriver, at hun til daglig arbejder med skærmbesøg og medicinteknologi. I hendes sosu-team har de spurgt borgerne, hvad de mener om skærmbesøgene, og svarene opsummerer hun sådan her:

  • Borgerne er glade for, at der bliver ringet ret præcist, så de ikke skal sidde og vente.
  • Deres hjem er ikke en banegård.
  • Der er ikke mange forskellige, som ringer.
  • Borgerne kan nu selv flere ting, hvor de før skulle have meget hjælp.
Debatten er dog ikke blind for den ulempe, skærmbesøg kan have i form af ensomhed. Men mange peger på, at sosu-ansatte ikke er ansat til at komme på ’hyggebesøg’ i hjemmene.

’Det må være familiens og venners opgave. Hvis der ikke er familie eller venner, så kan hyggebesøget erstattes af besøgsvenner fra for eksempel Røde Kors eller Ældre Sagen,’ skriver Gitte Jønsson.

Måske skal rengøring udliciteres?

Når det gælder robotstøvsugere, er der både mange fans og mange hårde kritikere. Flere skriver, at de selv har anskaffet sig en robotstøvsuger, som de er glade for, men i forhold til borgerne er begejstringen ikke voldsomt stor.

’Jeg synes ikke, man kan være det bekendt overfor borgerne,’ skriver Ellen-Maria Mortensen for eksempel.

Nogle er inde på, at rengøringen simpelthen bør udliciteres.

’Jeg forstår ikke, hvorfor hjemmeplejen skal gøre rent i hjemmene,’ skriver Maria Lundholm Larsen.

’Få nu den rengøring udliciteret. Eller lav den formuebestemt. Mange, jeg er kommet ved, kan ikke nøjes med rengøring hver anden eller tredje uge, så de har også lige et privat firma til at komme. Lad hjemmeplejen tage sig af det, som er mest vigtigt, og som man ikke kan købe sig til.’

Andre tror dog ikke på, at man kan undvære for eksempel robotstøvsugere fremover.

’Hvis det er sandt, at der kommer til at mangle 17.000 social- og sundhedsansatte i 2030, så tænker jeg, at støvsugning måske godt kunne være med en robot, så disse medarbejdere anvender deres energi på andre funktioner i deres job,’ skriver Nils Olsen.

FOA er stor fortaler for brugen af velfærdsteknologi, hvor den giver mening, understreger sosu-sektorformand Tanja Nielsen.

”Hvis vi skal have mulighed for at hjælpe de syge og de svageste borgere i fremtiden, så er vi nødt til at bruge velfærdsteknologien som en af løsningerne til at udføre nogle af de opgaver,” siger hun.

Hjælp med alt fra MitID til airfryer

Ansatte i ældreplejen kommer ofte ud for, at borgerne stiller spørgsmål om teknik, som det egentlig ikke er deres job at svare på. 

Kommentarerne til den artikel, vi skrev om emnet, viser, at langt de fleste havde klare grænser for ikke at bryde loven ved for eksempel at hjælpe borgere med MitID.

Men de tekniske spørgsmål slutter ikke der.
 
’Det er da tit, at tv eller telefon driller, og det forventes, at vi lige klarer det også,’ skriver Christel Larsen.
 
Andre oplever, at de gang på gang skal hjælpe med fjernbetjeninger, men også iPads, mikroovne, opvaskemaskine og airfryer bliver nævnt.
+

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev