Her har de gjort op med tilsyn, der gav ondt i maven: ”Man stod bare og tænkte på, om man nu svarede korrekt”
Medarbejdere har bidraget til en ny model for tilsyn på ældreområdet i Roskilde Kommune. Den sammenskabte tilsynsmodel skal løfte kvaliteten af plejen.
01. marts 2024
”Før manglede tilsynet helhedssyn, og det svækkede tilliden og motivationen hos medarbejderne.”
Sådan lyder den kontante melding fra Mette Olander, der er direktør for Social, Job og Sundhed i Roskilde Kommune.
Kommunen har derfor med hjælp fra blandt andet SSH’er og SSA’er udviklet en ny tilsynsmodel, der bygger på tillid, dialog og organisatorisk læring i stedet for kontrol, der ikke er koblet op på den daglige praksis, og ambitionerne er skyhøje.
Men det er ikke kun direktøren, der er glad for det nye tilsyn. Også medarbejderne i Roskilde Kommune er glade for det.
”Kommunen har lyttet rigtig meget til os,” siger Tina Stagelund, der har været social- og sundhedshjælper i hjemmeplejen i Roskilde Kommune i over 30 år.
Sådan fungerer tilsynet
Det nye tilsyn foretages af kommunens egne kvalitetskonsulenter, og i følge Tina Stagelunds kollega på Omsorgscentret Toftehøjen, Pia Ferdinandsen, følger konsulenterne medarbejderne rundt til borgerne gennem en hel dag og inddrager dem i faglige drøftelser og refleksioner. Og det er kun godt:
"Fordi de følger en helt normal hverdag på omsorgscentret," forklarer Ferdinandsen, der er social- og sundhedsassistent.
Når det nye tilsyn er klar med en rapport, bliver den så fremlagt for et nyt lokalt kvalitetsråd, som består af den lokale ledelse, medarbejdere, borgere, pårørende og en repræsentant fra Ældrerådet og civilsamfund. På plejecentrene indgår der desuden medlemmer fra Bruger Pårørende Råd.
På baggrund af drøftelser om rapporten lægger kvalitetsrådene kursen for kvalitetsarbejdet og mødes løbende for at drøfte kvaliteten på området.
Medlemmerne af rådene uddannes til at arbejde med kvalitet i ældreplejen af Dansk Selskab for Patientsikkerhed efter forbedringsmodellen PDSA. Et nyt tværgående kvalitetsråd får desuden mulighed for at nedsætte arbejdsgrupper, der kan undersøge løsninger på udfordringer som for eksempel nye arbejdsgange eller kompetenceudvikling.
Fremtidens tilsyn skal være en hjælpende hånd – ikke en løftet pegefinger. Vi skal tænke tilsynene på en helt ny måde, så de udvikler ledere og medarbejderne. Tilsyn skal først og fremmest være lærende og handle om, hvordan vi skaber de bedste rammer for vores ældre medborgere
Mette Kierkgaard, Ældreminister
Præget af dialog
Der har været et stort behov for et nyt tilsyn, hvis du spørger Pia Ferdinandsen, der har oplevet mange tilsyn gennem sine mere end 17 år som ansat i Roskilde Kommunes ældrepleje.
”Tilsynene havde tidligere nærmest karakter af en eksamen, hvor man stod og spekulerede på, om man nu havde forstået spørgsmålet rigtigt og fik svaret korrekt,” fortæller hun.
”Vi gennemgår for eksempel borgernes livshistorier og døgnrytmeplaner sammen. Kvalitetskonsulenterne spiser også frokost med os og borgerne og følger en hel normal hverdag på omsorgscentret,” siger Pia Ferdinandsen og uddyber:
Men det er ikke kun i Roskilde, at der er blik for ændringer i tilsynet i ældreplejen. Også regeringen arbejder på nogle markante ændringer, og derfor er ældreminister Mette Kierkgaard også er positiv over for arbejdet i Roskilde: