Et spørgsmål om tillid: Sådan får vi flere til at melde sig

Når tillidsrepræsentant Heidi Knudsen møder alle nye kollegaer ved deres ansættelse, spørger hun, om de er medlem af en fagforening. Og hun skælder ikke ud, hvis svaret er nej, eller hvis de er kunder hos de gule. ”I stedet fortæller jeg om alle fordelene ved FOA,” siger hun. Tobias Stidsen

Svaret på, hvad der skal til for at få flere til at melde sig som tillidsrepræsentanter, kom der mange gode bud på, da emnet blev heftigt debatteret på FOAs første kongresdag.

22. november 2023

”Det er både givende og dejligt at være tillidsrepræsentant. Og det må vores kolleger godt vide. Det kan være, det giver flere lyst til at melde sig.”

Sådan lød det, da Heidi Knudsen tirsdag tog ordet på FOAs kongres og sluttede sit indlæg af med et optimistisk swung.

Heidi Knudsen er social- og sundhedsassistent på et ældrecenter i Vordingborg og blandede sig i debatten om, hvordan tillidsrepræsentanterne kommer til at stå stærkt, og hvordan de bliver endnu mere synlige over for ikke mindst nye kolleger.

Og det er der stort behov for. Oversat til et par knastørre tal er 25 procent af FOAs medlemmer ikke dækket af en tillidsrepræsentant i dag – og godt halvdelen af de nyansatte møder slet ikke en tillidsrepræsentant, når de får det nye arbejde og for eksempel skal forhandle løn.

Jeg mener, vi skal skaffe nye tillidsrepræsentanter i fredstid, hvor der ikke er problemer på arbejdspladsen. Hvorfor ikke give de nye TR’ere en ordentlig rustning, før de skal i kamp og slås mod et dårligt arbejdsmiljø?

Emil Thorsen, FOA Midt og Vestjylland, FTR i pædagogisk sektor

Vil gerne være mentor for nye

Første skridt til at ændre de tal er, at endnu flere melder sig til den vigtige opgave. Og det var i den forbindelse, Heidi Knudsen, som selv er tillidsrepræsentant gennem knap 20 år, tog ordet.

”Jeg tænker på, om folk overhovedet ved, hvad en tillidsrepræsentant laver. Jeg tror, flere vil stille op, hvis vi bliver bedre til at opsøge de arbejdspladser, der mangler en tillidsrepræsentant, fortæller om jobbet og så i øvrigt tilbyder os som mentorer,” sagde Heidi Knudsen, der selv repræsenterer 110 kolleger.

”Og det er meget sjældent, jeg ikke møder en ny kollega både ved ansættelsen, og når lønaftalen skal underskrives.”

Vi skal ruske op i os selv

FOAs hovedbestyrelse har lagt op til, at kontakt til alle nyansatte kolleger skal have førsteprioritet i de kommende år. Derudover skal endnu flere arbejdspladser have en tillidsrepræsentant, og FOA skal slås for, at de får ordentlige vilkår til at udføre opgaven.

”Vi skal virkelig ruske op i os selv,” sagde forbundsformand Mona Striib og appellerede til, at man hjælper hinanden:

”På FOA-arbejdspladser skelner vi ikke mellem faggrupper. En tillidsrepræsentant fra en af FOAs faggrupper kan godt repræsentere andre af vores faggrupper på arbejdspladsen og organisere på tværs.”

Vi skal tage hånd om hinanden

Den opgave har Kim Eskesen, social- og sundhedsassistent på et psykiatrisk hospital i Region Syddanmark, allerede påtaget sig. Han har været tillidsrepræsentant siden 2019 og bistår 140-160 kolleger samt en flok på op til 50 timelønnede.

”Der er både serviceassistenter, omsorgsmedhjælpere og sosu-ansatte i den flok, og jeg sætter mig selvfølgelig ind i alle tre områder og overenskomster, så jeg kan hjælpe. Det gør en ordentlig tillidsrepræsentant. Vi skal jo tage hånd om hinanden,” sagde Kim Eskesen.

Bagefter afslørede han overfor Fagbladet FOA, at der i hans tid som tillidsrepræsentant ikke er et eneste eksempel på en ny kollega, han ikke har taget imod.

Tilsvarende har han i flere tilfælde hjulpet serviceassistenter og omsorgsmedhjælpere til et løft i forhandlingerne om lokale lønforhøjelser. Som eksempelvis den skolelærer, der lavede et sporskifte og i kraft af Kim Eskesens forhandlingsevner fik i alt 100.000 kroner i kvalifikations- og fastholdelsestillæg.

”Desværre meldte skolelæreren sig ikke ind i FOA, men det er stadig en del af jobbet, ” tilføjer han.

Svært med flere afdelinger

En anden udfordring handler om, at mange af FOAs tillidsrepræsentanter – helt præcist 42 procent – dækker arbejdspladser på flere adresser. Det gør ikke den tidskrævende opgave nemmere.

Derudover er der en del, der eksempelvis dækker både dag- og aftenvagter på samme arbejdsplads. Og det kan faktisk være en svær opgave ifølge Stine Louise Nielsen, der som social- og sundhedsassistent arbejder som dagvagt i Mariagerfjord Kommunes rehabiliteringsteam.

Her er hun siden 2018 været tillidsrepræsentant for 10 kolleger i dagvagten, men samtidig repræsenterer hun også 30 nattevagter.

”Jeg støder kun sjældent på aftenvagterne, og det er sværere at organisere nye medlemmer, hvis man som tillidsrepræsentant tilhører en anden gruppe på arbejdspladsen. Det betyder blandt andet, mange af dem ikke bliver trygge ved mig som deres tillidsrepræsentant, og det er enormt utilfredsstillende,” siger Stine Louise Nielsen, der også er formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA Mariagerfjord.

Debatten om tillidsrepræsentanternes rolle og tilgængelighed fortsætter onsdag og skal indgå i FOAs målprogram for de næste fire år.

Og opgavens betydning kan ikke undervurderes ifølge Mona Striib:

”Tillidsrepræsentanterne udgør selve kernen i den danske model. Vi har mange stærke folk, der løfter opgaver hver dag og skaber resultater. Men vi skal have flere.”

Det vil FOA

Hovedbestyrelsen anbefaler tre mål, der indgår i debatten om tillidsrepræsentanternes rolle og vilkår, og som ventes at komme med i det nye målprogram:

  • I kraft af en fælles indsats skal vi sørge for, at flere medlemmer får en TR og forbedre den nuværende TR-dækning. Vi arbejder for TR-dækning på alle arbejdspladser, så vi har relationerne til at kunne organisere kollegerne og styrken til at løfte i fællesskab.
  • Vi arbejder for, at medlemsorganiseringsopgaven har første prioritet og løses før alle andre opgaver. TR løser opgaven på deres arbejdsplads(er). FOA løser opgaven på de arbejdspladser, der ikke har en TR.
  • Vi aftaler ordentlige vilkår for TR’erne med deres arbejdsgivere. Det gør vi ved, at TR får en vilkårsaftale med arbejdsgiver. Det skal sikre, at alle tillidsrepræsentanter har opbakning og tid til at engagere deres kolleger og varetage deres interesser. Vi sørger for, at der er en nær relation mellem alle tillidsrepræsentanter og deres lokale FOA-fagforening, ligesom vi sørger for, at alle tillidsrepræsentanter får en afklaring med deres lokale FOA-fagforening om sin rolle på arbejdspladsen og om arbejdsopgaver og uddannelse, så de har de rette kompetencer til at hjælpe deres kolleger og tale deres sag.