Ny app giver Alex mere kontrol over sit eget liv – Han savner kun én ting

Beboeren Alex på Østruplund kigger på dagens opgaver i appen ’Go Mission’ sammen med social- og sundhedsassistent Eva Christensen. Robert Wengler

En ny app skal give borgere med autisme større selvværd og genkendelighed i hverdagen. Botilbuddet Østruplund på Fyn har afprøvet den.

30. oktober 2023

Appen viser et billede af Alex, der henter en bunke tøj.

”Jeg henter det rene tøj,” står der ud for billedet.

Alex markerer ved at trykke på billedet, at opgaven er udført og kan gå videre til næste opgave på skærmen.

Sådan fungerer det, når social- og sundhedsassistent Eva Christensen ved hjælp af appen ’Go Mission’ hjælper en borger med at udføre de daglige opgaver på Østruplund ved Otterup på Fyn.

Botilbuddet hører under Region Syddanmark og er en del af Specialcenter Syddanmark. Centret er en del af et pilotprojekt, hvor en ny app kaldet ’Go Mission’ skal give borgerne større medbestemmelse og motivation i de daglige gøremål.

Da alle punkter på listen er krydset af, kommer der en lille animationsfilm frem på skærmen:

”Godt gået, Alex!”

Bosteder har bidraget til appen

  • Udviklingen af appen ’Go Mission’ begyndte i 2020 som et samarbejde mellem udvikleren Tele Call, Syddansk Sundhedsinnovation og Fangelbogård. 
  • Appen er løbende blevet testet på en række bosteder, der har bidraget med erfaringer og ønsker til funktioner. 
  • Projektet sluttede i foråret 2023, og appen kan nu købes. Udvikleren er i kontakt med flere kommuner og private aktører, der har vist stor interesse for produktet. 
  • Formålet med appen er at bidrage til at øge udsatte borgeres selvstændighed og motivation i hverdagen ved at belønne dem for at udføre daglige gøremål. 

    Kilde: Henrik Bryld, udvikler hos Tele Call
Det får smilet frem i den 31-årige beboers ansigt. Eva Christensen tager tabletten og forlader Alex’ lejlighed. Den skal først bruges igen, når appen skal føre ham igennem aftenrutinen.

”Vi kan mærke, at appen har givet Alex mere motivation og lyst til at gøre tingene,” siger Eva Christensen og tilføjer:

”Han styrer sådan set det hele selv. Vi er her bare for at hjælpe og støtte ham i det.”

På Østruplund bor domsanbragte borgere med udviklingshæmning, hvoraf flere har dobbeltdiagnoser som for eksempel autisme. For borgere med autisme kan appen hjælpe med at give noget genkendelighed i hverdagen.

Billederne, som vises ud for de enkelte opgaver, er taget i borgerens eget hjem. Ligesom den enkelte borger selv kan være med til at bestemme, hvilke opgaver der skal indgå i planen. Det giver en øget selvbestemmelse og selvværd at kunne have indflydelse på sin egen hverdag.

”Her står for eksempel, at Alex gerne vil have ro, når han spiser. Det har han selv valgt at skrive ind,” forklarer Eva Christensen.

Det eneste, Alex savner i appen, er en fanfare, når han har udført opgaverne. Ellers er han godt tilfreds med at få ros, når han er færdig med opgaverne.

Større indsigt i beboernes ønsker

De ansatte har også glæde af appen. Den er med til at give ro i hverdagen, fordi borgerne ved, hvad der skal ske. Men den kan også hjælpe dem til at ensrette dagen for borgerne, fordi de helt konkret kan se, hvordan borgeren ønsker at gøre rent eller børste tænder.

”Det er et fantastisk redskab på den måde, at vi også får en større indsigt i borgerens ønsker,” siger Eva Christensen.

På Østruplund bruger de ikke appen på medicinadministrering, som hun blandt andet står for som social- og sundhedsassistent.

”For borgerne her på stedet er det for svært at administrere egen medicin, men jeg kan sagtens se potentialet for borgere i eget hjem for eksempel,” siger hun.

Planen er, at appen skal udbredes til flere af de borgere, der er velfungerende nok til at få noget ud af den. Det kræver nemlig et vist kognitivt funktionsniveau at benytte appen, og det er ikke alle borgere på stedet, der for eksempel kan læse.

Hvordan adskiller appen sig fra en almindelig opslagstavle, kunne man fristes til at spørge. Det gør den ved netop at give mulighed for at indrette listen med billeder fra borgerens eget hjem. Og ved at være meget konkret i de enkelte gøremål.

”Det ville være en meget stor opslagstavle, man skulle bruge,” siger Eva Christensen og henviser til, at appen for eksempel har et billede af en tandbørste med tandpasta på, hvor der står ’Personalet kommer tandpasta på’.