Ny og ’dybt relevant’ opgørelse: Privat ældrepleje får oftere kritik end kommunale tilbud

Friplejehjemmet Attendo Lærkevej er et af de steder, der i flere tilfælde har fået stor kritik af Styrelsen for Patientsikkerhed. Rasmus Hargaard Breum

Næsten hver tredje tilsynsbesøg hos privat plejeaktør viste større eller kritiske problemer.

05. oktober 2023

Regeringen vil have flere private plejetilbud. Men intet tyder på, at det giver bedre ældrepleje. I hvert fald er det særligt efter tilsynsbesøg hos private tilbud på ældreområdet, at Styrelsen for Patientsikkerhed har fundet alvorlige problemer.

På næsten en tredjedel – 30 procent – af tilsynsbesøgene hos private plejeaktører er der således fundet enten ’større’ eller ’kritiske’ problemer. Hos kommunal ældrepleje er andelen 22 procent. Det viser en gennemgang af Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn på plejeområdet i perioden 2021 til 15. juni 2023, som Fagbladet FOA har fået aktindsigt i.

I VIVE kalder projektchef Pia Kürstein Kjellberg opgørelsen for ’dybt relevant’:

”Der er et stort politisk fokus på ældreplejen, og vi står givetvis overfor at skulle omorganisere hele området, blandt andet fordi det er vanskeligt at rekruttere arbejdskraft. Jeg har ikke set tilsvarende opgørelser før, og det er altid interessant med data, der på forskellig vis belyser forholdene i ældreplejen. Og der er ikke noget, der indikerer, at det private klarer sig bedre end det offentlige, når det handler om patientsikkerhed.”

Ny ældrelov skal gentænke området

Ældreminister Mette Kierkgaard har flere gange tilkendegivet, at en ny ældrelov, der skal gentænke ældreområdet, er på vej. I regeringsgrundlaget står der, at man vil ”udvide det frie valg, så private leverandører får flere muligheder for at levere ældrepleje.”

Sådan arbejder tilsynet

Styrelsen for Patientsikkerhed fører to forskellige tilsyn på ældreområdet: Det sundhedsfaglige tilsyn (efter sundhedsloven) og ældretilsynet (efter serviceloven).
Efter et tilsynsbesøg vil styrelsen komme med én af følgende fire vurderinger: Ingen problemer, mindre problemer, større problemer eller kritiske problemer.

Når der konstateres problemer ved sundhedsfaglige tilsyn, handler det om patientsikkerheden. Mens det handler om kvaliteten af den social- og plejefaglige indsats, når ældretilsynet finder problemer.

Afslører et tilsyn større eller kritiske problemer, giver styrelsen stedet et påbud, der indeholder krav om, hvad der skal forbedres. Styrelsen kommer på opfølgende tilsyn, og påbuddet ophæves først, når nyt tilsynsbesøg viser, at problemerne er løst.

I yderste konsekvens kan et påbud også indeholde et midlertidigt ’forbud’. På ældreområdet er det sket seks gange siden 2020, blandt andet fik et hjemmeplejefirma i 2021 forbud mod at drive hjemmepleje, mens et friplejehjem i 2023 fik forbud mod at lade nye beboere flytte ind, indtil styrelsens krav var efterkommet.

Kilde: Styrelsen for Patientsikkerhed

Men intet i tilsynsdata indikerer altså, at flere private plejetilbud er lig med bedre kvalitet.

Tværtimod er det særligt efter besøg på friplejehjem, at Styrelsen for Patientsikkerhed har givet kritik. Her afslørede 21 ud af i alt 48 – altså tæt på halvdelen – af tilsynsbesøgene alvorlige problemer, viser Fagbladet FOAs gennemgang.

Påbud er ’interessante’

Ved et tilsyn hos et friplejehjem tidligere på året gav styrelsen for eksempel på grund af ’kritiske problemer for patientsikkerheden’ et midlertidigt forbud mod at lade nye beboere flytte ind.

Professor Tine Rostgaard, der forsker i ældrepleje ved Roskilde Universitet, kalder den høje andel af påbud til friplejehjem for ’interessant’.

”I den politiske debat bliver friplejehjem nogle gange fremstillet som bedre end de kommunale. Men den måde, vi måler kvalitet på i tilsynene, kan ikke umiddelbart understøtte, at private tilbud er bedre end kommunale, eller omvendt for den sags skyld. Derfor bør man fra politisk side være påpasselig med at brande et særligt ejerforhold, og i stedet diskutere ældreplejen mere nuanceret,” siger Tine Rostgaard.

Både Tine Rostgaard og Pia Kürstein Kjellberg pointerer, at det relativt lille datagrundlag – i alt knap 1.000 tilsynsbesøg, hvoraf knap hver femte tilsyn var hos privat aktør – betyder, at man ikke kan drage mere endegyldige konklusioner på baggrund af opgørelsen.

Behov for flere nuancer

I FOA håber sektorformand Tanja Nielsen, at tallene kan bidrage til flere nuancer i debatten om ældrepleje.

”Friplejehjem er gode til at profilere sig selv og deres værdier, ligesom flere politikere igen og igen fremhæver friplejehjem. Og så opstår der hurtigt en idé om, at de er bedre end de kommunale plejehjem. Men ud fra tilsynene, er der intet, der tyder på, at det er tilfældet. Nærmere tværtimod. Jeg er faktisk overrasket over, at der har været problemer på så mange friplejehjem,” siger Tanja Nielsen.

Styrelsen for Patientsikkerhed ønsker ikke at medvirke i et interview på baggrund Fagbladet FOAs opgørelse. I september udgav styrelsen sin egen gennemgang af tilsynsdata. Den viste, at hvert fjerde tilsyn med ældreområdet afslørede større eller kritiske problemer

”Vi ser, at rigtig mange plejecentre og hjemmeplejeenheder har problemer med at leve op til minimumskravene for patientsikkerhed og den basale pleje,” konstaterede Anette Lykke Petri på styrelsens hjemmeside og stemplede det som ’utilfredsstillende’.

Det viser tilsynsdata

I perioden 2021 til 15. juni 2023 har Styrelsen for Patientsikkerhed været på i alt 969 tilsynsbesøg hos enten privat eller kommunalt ældreplejetilbud – det vil sige både plejehjem, hjemmepleje og hjemmesygepleje.

22 procent af tilsynene hos kommunal ældrepleje viste ’større’ eller ’kritiske’ problemer.

Til sammenligning blev der fundet ’større’ eller ’kritiske’ problemer ved 30 procent af tilsynene hos privat ældrepleje.

353 af besøgene var tilsyn efter serviceloven, mens 616 var efter sundhedsloven.

En større andel – 68 procent – af tilsynsbesøgene hos privat ældrepleje havde karakter af reaktivt tilsyn. Heraf viste 41 procent større eller kritiske problemer.

Til sammenligning var 45 procent af tilsynsbesøgene hos kommunal ældrepleje et reaktivt tilsyn, hvoraf 35 procent viste ’større’ eller ’kritiske’ problemer.

Kilde: Tilsynsdata fra Styrelsen for Patientsikkerhed, som Fagbladet FOA har fået aktindsigt i