Når virkeligheden rammer: Sådan sikres elever mod praksischok
Mange elever på sosu-uddannelserne bliver chokeret over, at det faglige niveau er så højt. Men god feedback fra kolleger – og oplæringsvejledere med tid til opgaven – kan gøre underværker, fortæller gæsterne i dette afsnit af podcasten ’Færdigt Arbejde’.
07. juni 2023
”De fleste elever vil rigtig gerne faget og har taget et velovervejet valg om, at det er det, de gerne vil – og ikke bare, fordi der er ledige job i ældreplejen. Men mange bliver lidt chokeret over, at det faglige niveau er så højt, og at uddannelsen er så komprimeret. Mange har jo et voksenliv med familie, hus og børn, som de skal jonglere ved siden af.”
Det fortæller Henriette Bjørn, der er social- og sundhedsassistent på et plejecenter i Randers Kommune, hvor hun er oplæringsvejleder på fuld tid.
Hun medvirker i podcastafsnittet om, hvordan den gode vejledning kan skabe så meget tryghed og læring, at eleverne færdiggør uddannelsen til social- og sundhedshjælper eller social- og sundhedsassistent og bliver fagligt dygtige kolleger i den anden ende.
Flere elever har behov for støtte
Maj-Britt Andreassen er uddannelseskonsulent i Fredensborg Kommune, og her har man valgt, at oplæringsvejledere skal kunne koncentrere sig 100 procent om opgaven med eleverne, så de er fuldtidsvejledere. For det er en krævende opgave at vejlede og støtte eleverne, så flest muligt gennemfører, fortæller hun i podcasten.
”Der er kommet flere elever, der har behov for hjælp og støtte for at komme igennem uddannelsen i forhold til tidligere. Dels har vi markant flere, som kommer med en anden etnicitet, og her er der selvfølgelig noget sprog og noget kultur, som er vigtigt, vi tager hensyn til. Desuden har vi flere elever med særlige udfordringer, som vi sagtens skal rumme, og som kan blive fantastiske social- og sundhedshjælpere og assistenter. Men der skal tages mere hånd om dem, så de bliver trygge og kan lykkes,” siger hun.