Simulation gør social- og sundhedselever klogere på demens

Elever fra SOSU-skolen i Silkeborg bliver rustet til at arbejde med demente borgere ved at blive udsat for forskellige forvirrende scenarier i en demenssimulator.  Tobias Stidsen

SOSU-skolen i Silkeborg har indviet Nordens første demens- simulator. Den viser den virkelighed, eleverne skal arbejde i.

04. februar 2021

På SOSU-skolen i Silkeborg er  Lone Thorning Jespersen lige blevet færdig som social- og sundhedsassistent, da hun skal prøve den nye demenssimulator.

Hun får en vest på, og i en højttaler i vestens lomme siger en kvindestemme: ”Jeg vil fortælle dig, hvad du skal gøre 
under den kommende oplevelse.”

Simulatoren skal give eleverne en for
ståelse af, hvordan det er at være ramt af en demenslidelse.

Selve simulatoren er indrettet som en privat lejlighed i en container. Men det er ikke en helt normal lejlighed, for ved hjælp af sanseforvrængning og interaktive installationer bliver deltageren udsat for forskellige scenarier,  der er med til at skabe forvirring.

Uret går baglæns, høj musik kommer ud af radioen, og der er så mange sanse- indtryk på en gang, at det kan være svært at finde hoved og hale i noget som helst. 

Læs også: Se, hvordan corona-koncert skaber livsglæde på plejehjem i en svær tid

Uden for i mit eget liv
”Ved at tage de studerende ud af klasse- værelset til en kulisse, der ligner det, de møder i arbejdet, forsøger vi at komme tættere på den praksis, vores elever skal arbejde i,” siger Kirsten Holm Nielsen, der er underviser på skolen og tager imod Lone Thorning Jespersen, da hun kommer ud efter 20 minutter i containeren.

”Jeg følte mig uden for i mit eget liv.  Og jeg blev meget forvirret af, at intet var forudsigeligt. Jeg havde brug for nærvær i situationen,” lyder Lone Thorning Jes- persens umiddelbare reaktion. 

Læs også: Ansatte i klemme om genoplivning

Nogle bliver kede af det
Den oplevelse kan hun bruge, når hun i fremtiden skal arbejde med mennesker, der har demens. Også i sin fritid, hvor hun i sin omgangskreds har demens inde på livet.

Tanken bag simulatoren er, at elev og lærer igennem faglige overvejelser kan tale om oplevelsen og finde frem til nye handlemåder i den daglige praksis.

”Der er nogle, der bliver rigtig påvirkede. Særligt en elev blev ligefrem ked af det, fordi vedkommende forstod, hvad de nærmeste gik igennem. Det kan også være med til at motivere til, at man bliver bevidst om, hvordan man kan yde om- sorg for dem på nye måder,” siger Kirsten Holm Nielsen.