Dagplejer: 'Vi skal turde snakke om børns skærmvaner'

Det handler ikke om at gøre skærmene forbudte, men at få et reflekteret forhold til dem. Dagplejer Janni Sudergaard Laursen bruger selv skærme til læring, men de er ikke den bedste barnepige. Og den snak skal man som pædagogisk personale turde tage med forældrene, mener hun.  Michael Bo Rasmussen

Dagplejer Janni Sudergaard Laursen har fået nye redskaber til at snakke med forældre om familiens skærmvaner - uden at de føler sig angrebet. 

08. oktober 2020

Skærmtid er også, når tv'et bare kører i baggrunden. Eller når barnet sidder med iPad'en under måltiderne. 

"Og den snak skal vi som pædagogisk personale turde tage med familierne,” siger Janni Sudergaard Laursen, der er uddannet pædagog og er dagplejer i Hjørring Kommune. 

"Vi har et ansvar for at bringe vores viden videre til forældrene uden at dunke dem i hovedet. Det giver dem mulighed for at forholde sig reflekteret til, hvad man kan bruge skærmen til, og hvad man måske ikke skal bruge den til," siger hun. 

Læs også: Skærmfri zone på SFO giver fantasien frit løb

Indre konflikt

- Men hvorfor er skærmvaner dagplejernes bord?

"Skærme er en del af vores hverdag – fra jeg tjekker børnene ind om morgenen, til at mor eller far får et opkald på vej ind ad døren. Det er vigtigt at kunne tale om brugen af skærme, så det bliver et bevidst valg," siger Janni Sudergaard Laursen og fortsætter:

"For mig handler det ikke om at tage skærmene fra dem eller at gøre den ulovlig, men at finde måder, hvor man kan bruge den sammen i stedet for. Hvis Knud er vant til at spise foran en iPad derhjemme, kan det være en forklaring på, hvorfor han kommer i konflikt, når han skal spise hos mig. Ved at tale med forældrene kan vi måske nå frem til, at skærmen er pakket væk under måltiderne. Det giver mere ro."

- Hvordan siger du det, uden de føler sig ramt? 

"Jeg laver i samarbejde med dagplejen her i Hjørring Kommune et nyhedsbrev til forældrene om skærmtid – for eksempel med tekster fra et kursus på Center for Børneliv om skærmvaner, jeg har været på," siger hun.

"Det giver nogle gode snakke, om hvordan vi som voksne kan være nærværende i kontakten med barnet på en uformel måde, og hvor vi kan glide lige så stille rundt i emnerne. Det behøver ikke at være en stor ting. Vi kan tage snakkene i små etaper i hverdagen."

"Som fagpersoner har vi et ansvar for at give viden videre uden at dunke nogen i hovedet. Og turde tage snakken om, at skærme har mange gode egenskaber, men at de ikke er den bedste barnepige."

Læs også: IT i daginstitutionerne kan fortrænge forældresnak

Bliver klogere sammen

- Hvordan har forældrene taget imod det? 

"Det har sat tanker i gang og givet anledning til nye rutiner og rytmer, også hvis mor og far er uenige, om hvor meget barnet skal bruge iPad’en. Ud fra nyhedsbrevet kan jeg spørge ind til, hvad de tænker om, at det også er skærmtid, når fjernsynet kører i baggrunden," siger Janni og fortsætter:

"Jeg får et kig ind hos dem, og de finder ud af, hvordan jeg bruger skærme til læring, så nyhedsbrevet fungerer som en slags bro eller icebreaker mellem dagplejen og barnets hjem. Vi bliver klogere sammen. Og så kan vi sammen bygge videre på det."