Coronakrisen har tømret plejere og pårørende tættere sammen
Midt i coronaskrisens isolation prøver personale og pårørende, at skabe nærvær og tryghed for beboerne på Senhjerneskadecenter Nord i Frederikshavn.
Af
Cecilie Uhre
02. april 2020
I den ene hånd holder han en jordbærtærte, i den anden et gåsebryst. Han står på terrassen uden for hendes vindue og smiler.
På den anden side af vinduet lyser hun op.
Hun har været på hospitalet og blev opereret for en uges tid siden. Og hun har ikke set nogle af sine pårørende efterfølgende. Nu står hendes bror på den anden side af vinduet. Og de kan for første gang siden operationen se hinanden fysisk.
Sådan fortæller Maja Christensen, der er social- og sundhedsassistent på Senhjerneskadecenter Nord i Frederikshavn, om en af de mange eksempler på anderledes løsninger, personalet og de pårørende har skabt for at gøre hverdagen lidt bedre for beboerne i coronatiden.
Mindre kontakt
Coronapandemien har ændret hverdagen hos mange. Frygten for at sprede smitten har gjort det nødvendigt at mindske kontakten til andre mennesker markant, og nye rutiner og tiltag er blevet indført.
På senhjerneskadecenteret har de også mærket forandringerne. Det har, som mange andre steder, været nødvendigt at tænke endnu mere på hygiejnen, og ikke mindst lukke centeret helt ned for besøgende.
”I starten var der nogle forskellige tvivlsspørgsmål fra beboernes pårørende, fordi de ikke kunne komme på besøg mere. Det handlede om praktiske ting som indkøb, optiker, tandlæge og lignende. Altså de var bekymrede for, hvordan alle de her ting skulle løses,” siger Maja Christensen.
Tillid og opbakning
Men efter personalet forklarede de pårørende, hvordan situationen er, har der kun været tillid og opbakning til personalet på centeret.
”Vi har fået snakket med alle de pårørende og har forklaret dem, at det er nødt til at være på den her måde, fordi vi skal passe på deres nære og også os selv,” siger Maja Christensen og tilføjer:
”Og det har de pårørende vist tiltro til, at vi kan håndtere.”
De nye tiltag har ført til mere kontakt mellem personale og pårørende og til en mere kreativ og løsningsorienteret tankegang. Medarbejderne på centeret har tæt kontakt med beboernes familier eller venner, og i fællesskab finder de løsninger på de problemer, der måtte opstå.
”Vi mailer frem og tilbage med flere af de pårørende for at holde dem opdateret om deres nære eller aftale praktiske ting. Og det fungerer virkelig godt,” siger hun.
Samtidig har mange af de pårørende tilbudt at hjælpe med forskellige ting. Flere har blandt andet tilbudt at skaffe fornødenheder, som deres pårørende måske måtte mangle eller handle ind. Og selvom det ikke har været nødvendigt endnu, er personalet glade for tanken.
”Jeg synes virkelig, de pårørende har tacklet det godt. Det er som om, vi står lidt tættere sammen, selvom vi også er mere adskilte end før,” siger Maja Christensen.
Kreative løsninger
Det er selvfølgelig hårdt for både pårørende og beboere, at de ikke kan se hinanden fysisk, fortæller Maja Christensen.
Men kreative løsninger har forsødet tilværelser for begge parter. Blandt andet hjælper personalet beboerne med at FaceTime eller Skype med deres pårørende, hvis de har lyst til det.
”Og så har vi også lavet en ordning, hvor pårørende kan sætte gaver eller andre praktiske ting til deres nære foran døren, og så vasker og spritter vi det af, inden vi giver det til beboerne,” siger hun.
Kagerne sprittes af
På samme måde sætter broren med jordbærtærten og gåsebrystet de to kager foran indgangen, inden han smutter.
Maja Christensen vasker og afspritter plastikemballagen, som kagerne kommer i, og tager dem med ind til beboeren, fortæller hun.