Børn kæmper med motorikken

I Gudme Børnehus i Svendborg har de altid haft fokus på motorikken, men efter de er kommet med i projektet ’Aktive børn i dagtilbud’ er der skruet ekstra op for fysisk aktivitet og motorisk træning. Jørgen True

Hvert tredje barn har problemer med motorikken ved skolestart, viser de seneste tal. Det kan gå udover deres indlæring og sociale liv.

27. august 2019

Ikke alle børn kan holde på en blyant eller gribe en bold, når de starter i skole. De seneste tal fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at knap en tredjedel (31,7 procent) af børn i indskolingen har problemer med motorikken.

I 2011 var tallet 30,2 procent. Det er ifølge Mia Herskind, psykolog og ekstern lektor på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse på Aarhus Universitet, uheldigt, da børns motorik er afgørende for, at de kan indgå i fællesskaber.

”Dårlig motorik kan blive en barriere for at deltage i aktiviteter og for at opsøge og lege med andre børn. Det kan gå ud over selvværdet,” siger hun.

Mia Herskind mener, at en af årsagerne til, at børn kæmper med motorikken, er stillesiddende tid foran fjernsyn og iPad.

Nogle børn har brug for en særlig opfordring til at bevæge sig. Som forældre og pædagogisk ansat handler det om at få øje på disse børn, tage dem i hånden og vise dem, at leg og bevægelse er sjovt,” siger hun.

Slip legen fri 

I Svendborg Kommune har 30 institutioner dedikeret sig til at arbejde med motorik. De er
med i projektet ’Aktive børn i dagtilbud’, hvis mål er at fremme aktivitet, leg og motorisk
træning.

Håbet er, at tre kvarters voksenstyret aktivitet dagligt vil gavne børnene, siger Lise Hestbæk, lektor ved Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet og leder af projektets forskningsdel.

Forskning har vist, at der er sammenhæng mellem børns motorik og kognitive udvikling,
for eksempel sprog og indlæringsevne. Det håber vi, at projektet kan vise. Og så håber vi, at vi med motorisk træning kan undgå, at børnene får problemer med muskler og led, når de bliver ældre.”