Køkkenmedarbejder: Det skal jeg prøve på mandag

På et kursus i Københavns Madhus blev Henrik Wilstrup inspireret af Dorthe Jønsson (th.) til at bruge kål i maden. Ud over at afprøve nye retter er tanken med kurset, at deltagerne efterfølgende kan trække på hinanden, når de har spørgsmål. Jørgen True

Henrik Wilstrup fra Arresø Børnehus er på madkursus med en flok kolleger, der arbejder i daginstitutionskøkkener i Hillerød Kommune. Her får de både inspiration til nye retter og et netværk blandt fagfæller. 

07. maj 2019

Kål til vuggestuebørn? Henrik Wilstrup fra Arresø Børnehus kigger forundret på Dorthe Jønsson fra Uvelse Børnehus, da hun fortæller, at hun bruger masser af kål i maden. Det, har han aldrig tænkt, var en mulighed, selvom kål både er sundt og billigt.

“Det skal jeg prøve på mandag,” erklærer han, da hun fortæller om rødkål med citronsaft og revet æble og muligheden for at strække hakket kød med fintrevet kål.

Læs også: Flere køkkenansatte på madkurser

Han og en flok kolleger, der arbejder i daginstitutionskøkkener i Hillerød Kommune, er på et todages kursus i Københavns Madhus. Dels for at få ny viden og inspiration til de daglige frokoster og mellemmåltider, dels for at opbygge netværk på tværs af institutionerne.

Første kursus i mad til børn

For Henrik Wilstrup er det første gang, at han er på kursus i at lave mad til børn.

“Det er fedt. Jeg har allerede fået masser af idéer og inspiration, og så er det dejligt at have tid til at snakke med kollegerne fra de andre institutioner,” siger han.

Læs også: Elever laver skolemad til 500

Hver anden måned har de netværksmøde, men et kursus giver bedre mulighed for at afprøve nye opskrifter som dhal af røde linser, svampebygotto eller fisk i rød karry – hvor man selv blander karryen.

“Det minder slet ikke om den mad, jeg laver, men det bliver spændende at prøve,” siger Henrik Wilstrup. 

Hjælp til svære samtaler

Ud over opskrifter og råvarer taler kursisterne også om, hvad man gør, når forældre kræver særlig mad til deres børn, eller når der er uenighed med pædagogerne. For eksempel om en bestemt ret mætter nok.

“Det ved jeg, den gør – det viser ernæringsberegningen, men jeg kan ikke overbevise pædagogerne,” fortæller en af kursisterne.

“Når vi står med den slags spørgsmål i hverdagen, kan man godt savne en sparringspartner. Så er det godt at kende en, man kan ringe til,” siger Dorthe Jønsson.