Dagtilbud leger dannelse ind med filosofi
Samtaler om livets store spørgsmål styrker sprog og dannelse hos børn. Interessen i dagtilbud er stigende.
Af
Jonna Toft
09. april 2019
Kan man elske og hade på én gang? Hvad er tal? Drømmer vi nu? Børn undrer sig og filosoferer på livet løs, og blandt børnehaver, SFO’er og skoler vokser interessen for at skabe samtaler om de store spørgsmål i tilværelsen.
Det oplever VIA UC’s Filosofipatrulje og non-profit-organisationen ’Rum for Undren’, der begge arbejder med filosofi for børn og holder kurser for dagtilbud og skoler. Ifølge cand.pæd.fil. Louise Nabe-Nielsen fra ’Rum for Undren’ handler det om at styrke børnenes egne tanker i stedet for at give færdige svar.
”De skal selv udtrykke deres forståelser og ikke gætte, hvad der er rigtigt, eller hvad den voksne mener. Det fører til en dannelsesproces, hvor børnene møder verden med åbenhed og tænker over begreber som retfærdighed eller venskab. De lærer at udtrykke sig på et mere abstrakt plan, lytte til hinanden og se ting fra flere sider,” siger hun.
”Børn, også små børn, kan sagtens tænke filosofisk, men de skal have tid. Den voksne skal aktivt beslutte at træde lidt tilbage og ikke give færdige svar, men i stedet hjælpe med at udforske, hvad børnene tænker,” siger hun.
Det oplever VIA UC’s Filosofipatrulje og non-profit-organisationen ’Rum for Undren’, der begge arbejder med filosofi for børn og holder kurser for dagtilbud og skoler. Ifølge cand.pæd.fil. Louise Nabe-Nielsen fra ’Rum for Undren’ handler det om at styrke børnenes egne tanker i stedet for at give færdige svar.
”De skal selv udtrykke deres forståelser og ikke gætte, hvad der er rigtigt, eller hvad den voksne mener. Det fører til en dannelsesproces, hvor børnene møder verden med åbenhed og tænker over begreber som retfærdighed eller venskab. De lærer at udtrykke sig på et mere abstrakt plan, lytte til hinanden og se ting fra flere sider,” siger hun.
Giv plads til at udforske tanker
De åbne samtaler styrker barnet i at udvikle holdninger og begrunde dem, forstå hvad andre siger og turde skifte mening. Det siger lektor ved Syddansk Universitet Caroline Schaffalitzky, der er med i et projekt om at bruge filosofi til sprogstimulering i børnehaveklasser.”Børn, også små børn, kan sagtens tænke filosofisk, men de skal have tid. Den voksne skal aktivt beslutte at træde lidt tilbage og ikke give færdige svar, men i stedet hjælpe med at udforske, hvad børnene tænker,” siger hun.