Konceptstyring i dagtilbud skal udfordres

Alle kommuner har minimum ét pædagogisk koncept i brug, viser en undersøgelse fra 2016. De kan være et færdigsyet koncept som TOPI fra Rambøll eller en klon tilpasset kommunens egne systemer. Dagtilbudsloven lægger op til at udfordre brugen af de mange koncepter. Colourbox

Dagtilbudsloven lægger op til at udfordre de mange koncepter, der er udbredt i dagtilbuddene. Tiltrængt, mener forskere.

06. marts 2019

TOPI, TRAS, ICDP og DUÅ. Betegnelsen for de pædagogiske koncepter, værktøjer og metoder, der anvendes rundt om i de danske dagtilbud, er mange, og modtagelsen blandt dem, der arbejder med dem, er blandede.

Med den seneste dagtilbudslov ønsker parterne bag aftalen at gøre op med de koncepter, der ikke er i tråd med den styrkede pædagogiske læreplan. Helt præcist hvilken type af koncepter samt hvor mange, der skal luges ud, vil ministeriet dog ikke pege på ifølge chefkonsulent i Børne- og Socialministeriet Charlotte Meibom.

”Det vil altid være en konkret og kommunal vurdering, om og hvordan et koncept skal bruges. Et eventuelt koncept, program eller lignende skal være i overensstemmelse med det børnesyn og brede læringsforståelse, der ligger i den styrkede pædagogiske læreplan. Loven sender et kraftigt signal til kommunerne om at kigge deres brug af eventuelle koncepter, programmer og rammer kritisk igennem,” tilføjer Charlotte Meibom.

Læs også: Her får pædagogiske konsulenter en endnu vigtigere rolle fremover

Vigtig rolle til pædagogiske konsulenter

Det signal er tiltrængt, mener lektor ved Professionshøjskolen UCC Christian Aabro, som forsker i daginstitutionernes brug af koncepter.

“Mange medarbejdere i daginstitutionerne har et blandet forhold til de koncepter, der bliver pålagt dem oppefra. De har et behov for at blive taget med på råd og føle, at de bliver inddraget i processen,” siger han.

Han vurderer, at dagtilbudsloven skaber en endnu vigtigere rolle for de pædagogiske konsulenter som bindeled mellem forvaltning og dagtilbud.

“De er ikke kun sendebude med en på forhånd etableret dagsorden skrevet af forvaltningschefen, men skal også interessere sig for praksis og sætte dagsordenen sammen med medarbejderne. De skal turde at udfordre forvaltningens procedure,” mener Christian Aabro.

Læs også: Hvidovre udvikler eget pædagogisk koncept

Områdechef i Danmarks Evalueringsinstitut Signe Bohm bakker op:

“Dagtilbuddene står over for en stor opgave med at udforme og implementere den styrkede læreplan samt realisere en stærk evalueringskultur. Her kommer de pædagogiske konsulenter med deres faglige fundament og bidrag til vidensdeling til at spille en afgørende rolle,” siger områdechefen.