Her får pædagogiske konsulenter en endnu vigtigere rolle fremover

Lone Petræus er den ene ud af tre pædagogiske konsulenter i Hvidovre Kommune. De spiller en vigtig rolle som blandt andet sparringspartnere for dagtilbudsledere samt ansatte på rådhuset. Jørgen True

Dagtilbudsloven stiller endnu større krav til de pædagogiske konsulenter som blandt andet videns- og erfaringsdeler.

06. marts 2019

De pædagogiske konsulenter spiller en vigtig rolle, hvad angår sikringen af kvaliteten på dagtilbudsområdet.

Med den seneste dagtilbudslov bliver deres rolle yderligere skærpet på især fem områder. Det mener chef for dagtilbudsområdet i Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) Signe Bohm.

Læs også: Konceptstyring i dagtilbud skal udfordres

1. Omsætte ny viden til praksis

En undersøgelse fra EVA har vist, at det kan være svært at få ny viden på dagtilbudsområdet helt ud i daginstitutionerne. De pædagogiske konsulenter skal derfor i højere grad understøtte daginstitutionslederne i at omsætte ny viden til praksis. Konsulenterne er en krumtap, når det gælder ny viden og forskning, som skal bruges af både dagtilbuddene, men også af politikerne i kommunerne.

2. Udvikle tilsynsrollen

Ifølge en analyse fra EVA kan uvildigheden i tilsynene være en balancegang. Den pædagogiske konsulent står som tilsynsførende med to vidt forskellige roller. Nemlig som myndighedsperson og som medudvikler af den pædagogiske kvalitet, som skal inspirere og understøtte et stærkt læringsmiljø i dagtilbuddene. Det kræver en udvikling af tilsynene i retning af en mere systematisk og ensartet tilgang, hvilket allerede er sket i mange kommuner.

3. Understøtte videns- og erfaringsdeling

De pædagogiske konsulenter skal binde dagtilbud sammen på tværs og facilitere en vidensdelingskultur, hvor dagtilbuddene deler erfaringer imellem sig. Eksempelvis ved at dagtilbuddene går på besøg hos hinanden eller mødes i dialog om pædagogisk ledelse. De pædagogiske konsulenter kan desuden tænke i, hvordan man får mest ud af efteruddannelse. Eksempelvis ved at understøtte lederne, så den nye viden får ben at gå på.

4. Være medudviklere af evalueringskulturen

Undersøgelser peger på, at der på pædagogiske arbejdspladser ikke altid er en stærk tradition for systematisk at iagttage og evaluere sig selv. I evalueringerne er der behov for at flytte fokus fra aktiviteter til børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. Styrkelse af evalueringskulturen er ét af formålene med den styrkede pædagogiske læreplan, og de pædagogiske konsulenter kan hjælpe dagtilbuddene med at se sig selv udefra. De kan understøtte refleksions- og evalueringsarbejdet blandt andet med systematiske dokumentationsmetoder eller redskaber.

5. Giv støtte efter behov

I nogle kommuner arbejder de pædagogiske konsulenter med behovsbestemt sparring. Det vil sige, at de dagtilbud, der har mest behov for det, får mere støtte af forvaltningen og de pædagogiske konsulenter. Der kan være behov for at graduere opmærksomheden, så de dagtilbud, der har mest behov for det, får mere hjælp. Det kan være dagtilbud med mange børn i udsatte positioner eller stor personaleudskiftning. Det er ikke sikkert, at det er mere tilsyn, de har behov for, men måske hjælp til kvalitetsudviklingsarbejdet, sparring og støtte.

Kilde: Chef for dagtilbudsområdet i Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, Signe Bohm.