Stadig få pædagogiske assistenter ansat i kommunerne
De pædagogiske assistenter udgør syv procent af de ansatte i daginstitutioner, SFO’er og klubber. Kommunerne bør uddanne flere, mener FOA.
21. januar 2019
Pædagogiske assistenter udgør stadig et mindretal af det pædagogiske personale i kommunerne.
I daginstitutioner, klubber og skolefritidsordninger er syv procent pædagogiske assistenter. Resten er pædagoger og -medhjælpere. I 2013 var andelen fem procent. Det viser tal, som FOA har opgjort på baggrund af statistik fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor.
Formand for Pædagogisk Sektor i FOA Mogens Bech Madsen ærgrer sig over, at udviklingen ikke går hurtigere.
“De skal blandt andet være rustede til at arbejde med de styrkede læreplaner, sprogstimulering og sundhed. Set i det lys bør kommunerne gøre en større indsats for at uddanne flere ufaglærte,” siger han til Fagbladet FOA.
Læs også: Er du pædagogisk assistent? Læs 6 råd til at booste din faglighed
Store kommunale forskelleTallene viser også, at der er store kommunale forskelle. Hvor de pædagogiske assistenter i daginstitutioner, klubber og skolefritidsordninger udgør tre procent i blandt andet Rødovre, Hjørring og Vejle, er tallet mellem 16 og 19 procent i kommuner som Bornholm, Horsens og Thisted.
Ifølge Carsten Jørgensen, faglig sekretær i FOA Horsens, har politisk velvilje fra kommunens side ført til, at andelen ligger på 17 procent.
“Der er ikke blevet diskuteret kroner og øre hos os. Det har udelukkende handlet om at få flere ufaglærte i uddannelse,” siger han.
Hos Kommunernes Landsforening (KL) vil man ikke presse på for at få kommunerne til at uddanne flere ufaglærte.
"Det er op til forældrebestyrelsernes principbeslutninger for anvendelse af budgetrammen, behovet for arbejdskraft samt overholdelse af budgettet," skriver formand for KL's Løn- og Personaleudvalg Michael Ziegler i en mail.
Læs også: Pædagogisk assistent: Slut med at være misundelig på pædagogerne