Hver tredje oplever dårligt indeklima på jobbet
Dårlig ventilation, for høj eller lav temperatur og træk er hverdag for mange af FOAs medlemmer. Det forringer trivslen og arbejdsevnen.
09. oktober 2018
Har du hovedpine, eller er dine øjne og slimhinder irriterede, når du er på arbejde? Så er du ikke alene. Hvert tredje FOA-medlem synes, at deres indeklima er dårligt eller meget dårligt. Af dem oplever otte ud af ti, at det har fysiske konsekvenser.
Det viser en undersøgelse blandt FOAs medlemmer. Ifølge Geo Clausen, professor i indeklima ved DTU BYG, er hovedpine, koncentrationsbesvær og tørre slimhinder typiske tegn på et dårligt indeklima.
Læs også: 5 trin til et bedre indeklima
“I nogle tilfælde kan det være svært at finde ud af, hvad problemet er, men som regel kan målinger vise, om temperaturen er for høj, eller ventilationen er for dårlig, så der er for meget CO₂ i lokalet,” siger han.Ud over at påvirke medarbejdernes trivsel er et dårligt indeklima dyrt, fordi det kan gå ud over arbejdsevnen. Den påvirkes, når luftens kvalitet er for dårlig på grund af eksempelvis forureningskilder fra gulve eller møbler.
“Justering af temperaturen er et godt sted at starte, fordi det spiller en stor rolle for medarbejdernes arbejdsevne. Anbefalingerne er på 22 til 26 grader om sommeren og lidt lavere om vinteren,” siger Geo Clausen.
Søg hjælp hos ledelsen og FOA
Ifølge forbundssekretær i FOA Jens Nielsen bør arbejdsgiverne tage problemet alvorligt.Læs også: Cookies på fagbladetfoa.dk
“Der er lovgivning, som fastslår, at det både skal være sundt og sikkert at gå på arbejde, og Arbejdstilsynet har regler og vejledning, som skal følges,” siger Jens Nielsen.Han opfordrer medlemmerne til at gå til deres tillidsvalgte og ledelsen. Hvis det ikke er tilstrækkeligt, skal de henvende sig til deres FOA-afdeling, som kan gå videre med sagen.